Grønland

Den 5. juli - 14. juli 2022 - Drømmen om Grønland gik i opfyldelse

Det vildeste, det smukkeste, den mest fantastiske natur og ikke mindst bomstærke blanke ørreder … “I ❤️ Greenland”.

Når jeg normalt skriver beretningen fra en af mine fisketure, sker det som regel samme aften. Efter turen til Grønland var jeg nødt til at vente med at skrive. En overflod af indtryk skulle bearbejdes. Jeg må indrømme, at turen endnu ikke er sunket helt ind.

Grønland er et fantastisk land 🇬🇱. Naturen omkring Camp North tæt på Sisimiut er helt igennem skøn. Der er stille, smukt, kun naturlige lyde ... ingen mekaniske. Man er totalt afskåret fra omverdenen, hvilket betyder at der heller ikke er mobildækning. Ingen sociale medier eller notifikationer fra diverse andre medier. Dejligt.

Foto: Mathias Ibsen

Jeg har lagt et lille udpluk af fotos i bunden af beretningen.
God fornøjelse med læsning.

Copyright © flueinakken.dk

Min søn Christian kom for et år siden og spurgte, om vi ikke skulle tage “en far/søn tur” til Grønland. Planen var at fiske efter Artic Char, som de grønlandske ørreder hedder. Han skulle være medhjælper for "Getaway Fly Fishing" på turen til “Camp North”. Lejren ligger ca. 50 km nord for Sisimiut eller 1,5 times sejlads. Han mente, at det jo sagtens kunne kombineres med at have “den gamle” med på turen. Jeg sagde efter lidt betænkningstid "ja". Det er ikke helt billig, men turen er jo en “once in a lifetime". De seneste par år har vi ikke fisket så meget sammen. Måske helt naturligt, da vi har “forskelligt fisketempo”. Jeg har min fiskemakker og han har sine jævnaldrende fiskekammerater. En flok af unge knægte stammer fra den gamle juniorklub i lystfiskerforeningen, Aalestrup Naturefterskole samt de unge gutter, som er dukket op i kølvandet af hans fiskeri i årernes løb.

Planlægningen gik i gang flere måneder før rejsen. Det meste af udstyret var heldigvis allerede på plads fra mit kystfiskeri. Da jeg ikke helst ville “gå ned på udstyr” betød det, at der alligevel skulle “opgraderes lidt i kanten”. Christian sørgede for at fylde et par flueæsker til mig med passende fluer til både våd- og tørflue fiskeriet i elven.

Vi nærmede os endeligt tidspunktet, hvor vi skulle rejse. For en sikkerhedsskyld tog vi bilen til Dragør dagen før, for at overnatte så tæt på lufthavnen som muligt. Så havde vi kun 12 minutters kørsel til lufthavnen næste morgen. Og vi var ikke afhængige af trafikken hele vejen fra Aarhus. Jeg havde hjemmefra booket parkering i terminal 2, som vi skulle flyve fra. Overnatning og parkerings på denne måde kan bestemt anbefales. Parkering er ikke billigt, men der er mange kroner at spare, hvis man booker hjemmefra (vi sparede omkring 700 kr.). Næste morgen var vi hurtigt i lufthavnen. Bilen blev parkeret og den stod klar til hjemturen.

Copyright © flueinakken.dk

Vi mødtes med resten af flokken af håbefulde og optimistiske fluefiskere, som skulle med på turen. Vi kendte et par af dem i forvejen. Alle var meget spændte på fiskeriet. Et par gutter fra Fyn havde været på Grønland et par gange før. De kunne nogle gode historier fra de foregående ture. Det gav “blod på tanden”.

Air Greenland fløj planmæssigt mod Sønderstrømfjord. Vi landede efter godt 4 timers flyvning. Vi stillede uret 4 timer tilbage, som er forskellen mellem Danmark og Grønland. Efter en times ventetid fløj vi med en noget mindre flyvemaskine til Sisimiut. Her blev vi hentet af personalet fra Hotel Sisimiut, hvor vi skulle bo på første nat. Eftermiddagen og aftenen blev brugt til proviantering og hygge på hotellet inkl. middag om aftenen.

Næste formiddag tjekkede vi ud for at køre ned til havnen. Vi skulle sejle til bunden af fjorden, hvor elven havde udløb. Båden blev pakket med proviant og alt vores fiskegrej. Vi kom afsted næsten planmæssigt. Sejlturen tog ca. 1,5 times tid. Vi ramte fjorden, hvor en gummibåd lå for anker. Med den skulle vi sejle det sidste stykke op ad elven. Hold op, naturen var skøn. Jeg tog flere billeder af omgivelserne. Det var bare overvældende. Lige da vi sejlede med gummibåden på land, lettede en stor havørn. Den fløj over os i meget stor højde. Et skønt syn.

Vi bar al proviant og fiskegrej på land. Pakkede en stor trækvogn til formålet og kørte den mod lejren. Gummibåden blev sendt retur efter resten af flokken. Allan, vores kok på turen, fik skik på køkkenet og gik i gang med at lave aftensmad kort tid efter. Vi andre blev fordelt i de telte vi skulle overnatte i. Lejren var lige blevet opgraderet med nye telte. Vi fik hver et stort isoleret telt med fast bund og en feltseng. Og en ståhøjde på 190 cm. Hold op det var luksus. I Campen var der indrettet en ny bruser med gasvarme og vand fra en nærliggende kilde, så vi kunne tage et bad, hvis nogen havde lyst. Toilettet var af den primitive slags.

Efter Allans dejligt tilberedte måltid var indtaget, pakkede vi fiskegrejet og begyndte vores første vandring mod fiskevandet. Det lå nogle km længere oppe af elven.
På denne årstid er det lyst 24-7. Så der kan fiskes døgnet rundt. Vi burde måske have gået i køjen ovenpå rejsen og diverse strabadser. Fiskefeberen var større.

Første aften og nat bød ikke på mange landet ørreder. Opgangen af ørreder var ikke helt startet endnu. Heldigvis var der nogle stykker at fiske på. Christian smed tre i træk på et spot, hvor sideelven støder til hovedelven. Lidt senere lykkes det ham, at fange en stor blank ørred på 70 cm. Jeg fik kun nogle mindre ørreder, som endnu ikke havde smagt på saltvandet i havet. De var utroligt smukke, røde med hvide finner.

Copyright © flueinakken.dk

Næste morgen torsdag var det op kl. 6:30. Allan havde morgenmaden klar allerede fra kl. 7:00. Efter den var indtaget og vi alle havde smurt madpakke, var det afsted igen. Jeg fiskede sammen med Allan fra Fyn og Allan vores kok på sideløbet, Der hvor Christian dagen før havde hug fra flere ørreder. Først fik Allan (kokken) hug på fluen. Ørreden blev landet til aftensmaden efter en god fight. Jeg fangede ikke selv noget den dag. Det var lidt frustrerende. Efter aftensmaden og lidt hygge fandt jeg køjen. Træt ovenpå al den friske luft.

Fredag var der igen morgenmad fra kl. 7:00, lækkert anrettet af Allan. Vi vandret mod fiskepladserne lige efter morgenmaden. Jeg fik endelig min første ørred. En fin ørred på 58 cm. Den fik friheden efter en hurtig fotosession. Allan håndlandede den, da vi ikke lige havde et fangstnet i nærheden. Dagen blev brugt til at tage en masse fotos og video af hinanden. En begivenhedsrig dag. Om aftenen kunne jeg tilfreds skåle på fangsten i Rom, som jeg havde købt ombord på flyveren.

Endnu en dag gryede. Det var lørdag. Mathias, som var turleder, spurgte ved morgenbriefingen, hvem af “de unge der ville med på vandring op af sideløbet”. Jeg meldte mig naturligvis. Det blev sammen med Allan fra Fyn. Max meldte sig også. Jeg smurte en ekstra stor madpakke og tog også chokolade med sammen med et par cola’er.

Dagen bød på en meget smuk natur. Vandreturen var meget lang, men skøn. Max og Mathias spottede fisk som jeg og Allan forsøgte os med. Desværre blev det en nulbon til mig den dag. Heldet var dog med Mathias og Max som fangede nogle flotte ørreder.

Mathias lærte mig (jeg er jo kystfisker derhjemme) at spotte de rigtige steder i elven. Og hvor man skulle være ekstra opmærksom på at fiske. Den læring blev senere guld værd på turen. Tak for det Mathias.
På vejen hjem spottede vi et rensdyr. Vindretningen var rigtig, så den kunne ikke lugte os (selvom det ikke burde være svært). Det var fantastisk at opleve. Mathias fik den foreviget med sin drone, som han sendte i luften. Lidt senere så vi en havørn igen. Min skridttæller sagde om aftenen næsten 32 km. Ikke noget at sige til at vi var trætte. Jeg fik igen taget nogle fantastiske billeder af den skønne natur, med og uden mennesker.

Søndag besluttede jeg, at jeg ikke skulle gå mere end højst nødvendigt. Jeg aftalte, at fiske med Søren. Han var med på, at tage en rolig "dag på kontoret". Hvilket skulle vise sig, at være en klog beslutning. Vi besluttede, at fiske ved “T’et”, hvor sideelven løber på hovedelven.

Da vi ankom til fiskevandet var alle andre på plads ved elven. Vi krydsede elven og fandt spottet. Søren var den første til at få en pæn ørred. Den blev nettet og foreviget. Og efterfølgende genudsat. På et senere tidspunkt, mens Søren tog noget video fik jeg et godt hug. En blank ørred havde snuppet fluen. Jeg kunne hurtigt konstatere, at det var en god fisk. En blank sag på 66 cm. Dejligt, endelig noget størrelse i stedet for de småfisk og den fra forleden. Efter en god fight fik den friheden igen.

Lidt senere fik Søren igen en god fisk på. Et rigtig tungt hug eller … ? Desværre en fejlkrogning i rygfinnen. Ørreden fortsatte sit udløb over i hovedelven. Det var lidt for spændende. Søren havde svært ved at krydse elven netop der. Jeg måtte hurtigt løbe tilbage til vores udgangspunkt, smide alt mit udstyr og spæne ind over et stykke land for at ramme hovedelven igen. Da jeg endelig kom til vandet var Sørens backing helt opbrugt. Der var absolut ikke mere line på hjulet. Det var lidt kritisk. Jeg sprang derfor i elven og fik nettet fisken med det sammen. Ellers ville han miste sin line. Jeg fik den afkroget den … det vil sige, og det kunne Søren ikke se. Han begyndte, at tage line ind på hjulet og krogen satte sig i min pegefinger. Heldigvis fisker vi uden modhager, så den kunne hurtig fjernes. Hele oplevelsen grinte vi noget af bagefter.

Copyright © flueinakken.dk

Mandag besluttede Christian og jeg at tage "en rolig dag på kontoret". Alle andre var vandret afsted til fiskevandet. Allan vores kok og Christian havde aftalt, at vi skulle have 5 fisk med hjem til aftensmaden. Vi luntede stille afsted og tog nogle pauser undervejs til vandet. Pludselig kom der et rensdyr hen over “sletten”. Den så ud som om den “pissede territorium af” og så forcerede den elegant de steder, hvor vi andre havde svært ved at gå. Et fantastisk syn. Den smuttede efter noget tid hurtigt op af klippevæggen, hvor der var en sti og passage. Vi gik videre efter den oplevelse og besluttede på vejen, at fiske det nederste stykke nærmest lejren. Christian havde lovet at vise mig vejen og guide mig, da jeg endnu ikke helt havde knækket koden på ørrederne i elven. Efter kort tid havde han et godt hug. En ørred på 60 cm blev landet. Den fik gokket, første fisk på kontoen til aftensmaden var i hus. Vi vandrede længere opstrøms elven. Her kunne vi konstatere at Allan også havde landet en fin ørred. Den kom i posen. På modsatte side gik Niels fra Fyn. Han fangede på et tidspunkt en blank ørred på ca. 55 cm. Han forsøgte at genudsætte den. Men den var træt. Så Christian råbte, at den kunne vi sagtens tage med til aftensmaden i lejeren. Så den fik også gokket. Nu var der tre ørreder klar til mad. Claus fangede en ørred, den lagde vi også i posen. Den sidste kan jeg faktisk ikke huske hvem der fangede. Jeg tror det var Lars fra Horsens. Christian og jeg besluttede at kalde det for en dag med fiskeriet og gik stille og roligt hjem til lejren, hvor Christian fileterede ørrederne, så de var klar til Allan, når han kom retur. Efterfølgende nappede vi en lur inden de andre kom retur.

Så blev det tirsdag den sidste fiskedag på Grønland. Mathias havde aftenen før spurgt om der var nogen som ville med på det øverste stykke af hovedelven. Det lå efter efter en sejltur over en sø. Ikke ret mange meldte sig. Christian foreslog aftenen før, at vi tog med. Han ville gerne fiske en hel dag med mig på det øverste stykke. Den skulle jeg lige sove på. Energien ikke var stor efter de mange vandreture de foregående dage. Det var rigtig mange km der skulle vandres igen.
Næste morgen besluttede jeg dog alligevel at tage med. Vi blev i alt fire mand, nemlig Max, Mathias, Christian og jeg. Det skulle vise sig at være en rigtig god beslutning. Vi aftalte at jeg skulle gå i forvejen alene op mod stedet hvor båden lå. En god beslutning. Jeg kunne nemlig tage turen i mit eget stille og rolige gåtempo. Det kom til at passe med, at jeg kom frem til båden lidt før de andre. Helt perfekt. Båden blev sat i vandet. Vi sejlede til den anden ende af søen. Det tog ca. en halv time. Havørnen viste sig igen. Den var utrolig smuk.

Ved første pool blev der hurtigt spottet ørreder af Max og Mathias. Jeg fik æren af at prøve til det første sted. Ikke helt nemt, selvom jeg havde hele tre guider med. Kystfiskeri er anderledes end fiskeri i elven. Vanens magt tog desværre over. Det lykkes det mig at trække krogen for hurtig ud af munden på fisken. Øv.

Max og Mathias blev på spottet. Christian og jeg gik videre. Vi var nu lagt oppe i elven helt alene. Fantastisk flot natur. Meget bjergtagende. Jeg begyndte, at få det lidt mærkeligt og måtte stoppe op. Jeg var gået sukkerkold. Jeg tog beslutning om at spise det meste af min mad og indtage en masse at drikke. Jeg havde heldigvis taget nogle Coca Colaer med også. Efter et kvarter fik jeg det helt fint igen. Vi kunne fortsætte. Vi ramte en lang pool, som mindede mig lidt på Bjerkreimselven i Norge. Christian startede fiskeriet i det nederste del og jeg gik op midt på poolen. Strækket var så langt, at jeg ikke kunne se ham. Efter en halv time kom han om hjørnet. I det samme fik jeg et godt hug. Perfekt timing. Jeg landede en fin ørred på 50 cm, som hurtigt fik friheden. Christian fik lov til at fiske videre fra min plads. Jeg gik længere opstrøms og startede igen. Efter kort tid, havde jeg hug af endnu en ørred. Den var 60 cm. Det tegnede til at blive en helt god dag. Christian fik også ørred der. Bagefter fortalte han, at der var endnu en god pool længere oppe ad elven. Han havde været der en af de første dage. Poolen lå hvor var et vandfald. Ørrederne kunne derfor ikke komme længere opad elven.

Vi gik nogle km længere opstrøms og kom endelig til poolen. Et fantastisk sted, som han havde fortalt. Igen en rigtig klarvandet “lakseelv” ligesom Bjerkreim. Jeg følte mig helt hjemme. De næste timer blev tilbragt her. Fiskeriet eksploderede. Jeg fik tre ørreder mere i hånden. Alle mellem 55-60 cm. Og jeg havde omkring 7-8 ørreder på, som jeg mistede. Christian fangede alene i denne pool op mod 20 stk. ørreder. Den største på 68 cm. Den var rigtig flot. Han nåede 25 stk. ørreder den dag.

Mathias og Max kikkede et kort øjeblik forbi. Det skete samtidig med at jeg fangede en ørred. Den blev foreviget på et mere professionelt kamera af Mathias. Max og han valgte at gå tilbage til den lange pool som vi kort havde fisket i.

Vi besluttede at gå tilbage. På vejen “overhalede” vi de andre og fortsatte til det første spot. Det vil sige jeg gik igen alene i forvejen. En “lidt ud af kroppen oplevelse”, når man går alene i dette terræn. Jeg kom til spottet, hvor der fortsat stod nogle store ørreder. Jeg stod lidt og kastede for sjov, da de andre kom dryssende. Jeg lagde “det berømte sidste kast” og fik hug netop som Max og Mathias kom retur fra deres pool. Fedt. Ørreden blev foreviget. Efter alle mand havde prøvet poolen igen, gik vi tilbage til båden. Hold kæft en fed dag, at slutte turen på Grønland med. Vi sejlede tilbage til udgangspunktet. På vejen tilbage kredsede havørnen igen over hovederne på os. En meget majestætisk fugl. Båden blev trukket på land. Vi gik stille og roligt ned mod de andre. Fordi det var sidste dag, var aftalen, at der først var aftensmad kl. 22. Jeg vandret mod Campen. Fiskefeberen havde for alvor ramt mig nu. Jeg måtte lige have nogle flere kast på vejen hjem. Det bliv ikke til mere. Men hold op hvor var jeg glad for at jeg tog med på turen. En fed far/søn oplevelse. Det kunne ikke slutte bedre.

Om aftenen blev der hygget i ekspeditionsteltet. Alle mand gik tidlig i køjen, da vi skulle hentes tidlig næste morgen.

Onsdag morgen, den sidste dag i lejren. Vi stod tidligt op for at for at pakke. Lejren skulle ryddes og rengøres til næste hold på Campen. De ville ankomme med båden. Vi skulle være klar ved bunden af elven kl. 8. Vi skulle hentes så det passede med tidevandet. Tiden gik og gik. Det næste hold af lystfiskere kom først noget senere end aftalt. Tidevandet var derfor faldet igen. Det måtte slæbes lidt ekstra for at nå ud til gummibåden, som vi skulle sejle ud med til den større motorbåd. Sejlturen gik rigtigt fint. Niels, vores skipper, forsøgte at spotte hvaler på turen hjem. Det lykkes desværre ikke, selv om vi kredsede en ekstra time rundt ud fra Sisimiut.

Vi blev hentet på kajen af personalet fra hotellet. Det var skønt at komme på hotellet. Bare det igen at kunne tage et rigtigt varmt bad og ligge i en rigtig seng. Aftenen blev brugt til at hygge og en god middag. Næste morgen var det afgang efter morgenmaden til lufthavnen.

Det var en meget givende tur. Unikke dage i vildmarken med sønnike og resten af flokken. Også et vemodigt farvel og tak. Måske på gensyn til Camp North.
Masser af oplevelser, flex på fluestangen, smukke stærke ørreder, rensdyr spottet, havørn spottet. Og ikke mindst at møde de mest fantastiske fiskeglade gutter fra forskellige dele af Danmark. Fik vandret mange km. 22,5 km i snit om dagen. Den længste tur 31,5 km.

Grønland tåler bestemt en gentagelse. Jeg kan varmt anbefale turen med Getaway Fly Fishing 😎🎣

Du skal blot være indstillet på at have "gode ben" til vandring 🥾🥾.