Sønnerne med deres fædre. Copyright © flueinakken.dk

Endelave - weekendtur

31. august 2012

Jørgen og jeg havde længe talt om at tage vores drenge med på fisketur i en hel weekend.

I begyndelsen af august blev beslutningen endelig taget. Vi fik hurtigt booket et sommerhus på "en særdeles kendt fiskeø" i nærheden. Jørgen og jeg var kommet på øen igennem flere år, sammen med en flok gutter fra Herning. Så vi var lidt stedkendte.

Det blev endelig fredag. Drengene have glædet sig rigtigt meget. Der var snakket en del fiskeri og planlægning i løbet af den seneste måned. Nu skulle vi endelig afsted. Vi pakkede bilen og kørte til færgen, der sejlede sent om eftermiddagen. Det betød, at vi lige kunne nå lidt aftenfiskeri inden vi skulle have varm aftensmad.

Vejret var helt perfekt og vi fiskede på to gode hotspots. Vi så flere springende havørreder - så det betød en del optimisme for resten af turen.

Lørdag morgen valgte vi at stå op tidligt. Så vi var på hotspottet inden solen stod op. Drengene skulle opleve, hvor dejligt det er, at stå i solopgangen og fiske. Igen så vi springende havørreder. Desværre var der ikke "held i sprøjten" for nogen af os.

Vi kørte efter et par timer hjem til sommerhuset, for at spise morgenmad. Jørgen og jeg tog efterfølgende en lur. Drengene gik - iført gummistøvler - til stranden for at fiske fra land. Mens det stod på fik vi så vores"morfar".

Opad formiddagen tog vi igen afsted til et nyt hotspot. Denne gang fik Christian en havørred - ca. 34 cm. Den blev naturligvis genudsat. Jeg mistede en god fisk. Der var flere tilbud på min flue, men de var åbenbare svære at "danse" med.

Efter en god frokost tog vi afsted igen. Eftermiddagen blev noget bedre. Her fik jeg to havørreder på land. Begge dog under mål. Men det var rart at mærke liv. Jeg mistede endnu en fisk.

Jørgen havde ind i mellem travlt med at undervise Sebastian i fluefiskeriets kunst. Han skal nok blive god - der var flere godt takter at se.

Lidt senere på dagen lykkes det heldigvis Sebastian, at fange sin allerførste havørred på spin. Det var han rigtig stolt over. Ikke underligt, for det var en fin havørred. FLOT knægt. Den måtte dog også retur - da den desværre ikke holdt målet. Det var der heldigvis ikke sure miner over.

Vi fiskede igennem til det blev mørkt, inden vi kørte hjem for at spise aftensmad. Inden vi kørte hjem lykkes det Christian at fange nogle meget små torsk på flue. Vi så en stor stime ind langs kysten. Det kunne han ikke lade gå forbi - uden at prøve med en lille hjemmebunden flue som imiterede en mysis.

Søndag morgen sov vi længe. Vinden var taget til i løbet af natten. Egentligt var Jørgen og jeg blevet enige om, at vi havde fisket færdigt denne weekend!! Men efter morgenmaden blev de "2 store knægte" enige med sig selv om, at vi jo lige kunne nå et par timer mere. Vi kørte derfor til kysten igen.

Det lykkes Christian at fange sin havørred nr. 2. Den måtte desværre også retur igen.

Vi kørte hjem til sommerhuset for at gøre rent. Det nåede vi lige at blive færdige med, inden det skulle afleveres. Det har været en rigtig dejlig fiskeweekend. Alle "4 knægte" havde en rigtig dejlig tur. Vi hyggede os med fiskeriet og bedrev "finere madlavning for mænd". Vi fiskede alle dage og havde perfekt fluefiskevejr hele tiden.

Fangstrapporten lød på 5 stk. havørreder på land. 2 stk. havørrer mistet og en række gode "tilbud". Det mest perfekte på turen var at begge drenge fangede havørreder. Den tur kunne godt blive en tradition.