Copyright © flueinakken.dk

Tidlig morgen med hug på

fluen

Djursland - den 3. april 2016

Vækkeuret var sat til klokken 5. Kursen blev sat en halv time senere. Beslutningen var taget. Vi kørte til ”vores badekar” for at se om der var flere fisk, som i Påsken.

Da vi ankom på pladsen var der kun en enkelt medfisker. Han gik forholdsvis langt væk. Vi gik hurtigt til vandet, som var noget roligere end de sidste par gange vi besøgte pladsen.

Jeg spottede en fisk og kastede til den. Efter 3 kast kom der en hug af noget underlig karakter. Fisken søgte mod bunden og var meget medgørlig. Jeg blev noget overrasket da en stor skrubbe dukkede op af vandet. Den var ellers fin med en god størrelse. Den blev nænsom genudsat. Flere og flere medfiskere dukkede op. Der gik en en halv time mere, så fik jeg endnu et hug (troede jeg). Desværre var det en fejlkroget havørred. Fluen havde taget den i buen. Jeg fik listet krogen ud og den svømmede hurtig væk. Christian nærmede sig og jeg tog et par kast mere. Så kom et fint hug. Denne gang sad fluen rigtigt i saksen. En fin havørred lige godt målet. Den blev hurtigt foreviget på foto og genudsat. Så dødede fiskeriet ud. Christian var klar til at køre et andet sted hen. Så det besluttede vi. Han nåede dog lige at få kroget to havørreder på én gang, de havde taget hver sin flue. Inden landingen røg den ene af igen. Han valgte at genudsætte den anden.

Bilen blev vendt mod et af vores sædvanlige hotspots. Første sted blev grundigt "gennempisket". Christian så en enkelt følger efter fluen, ellers intet. Vi kørte derfor mod en anden plads. Flere kilometer blev gennemfisket uden resultat, så vi besluttede at pakke sammen. Christian var gået i forvejen.

På vej til bilen så jeg en god fisk vende i overfladen. Jeg kastede derfor til den. Den huggede omgående, men sad ikke fast. Jeg kastede yderligere 3 gange efter den, men den var forsvundet troede jeg. Jeg spolende hurtigt linen på hjulet. Pludselig var der en rigtig stor havørred efter fluen, den huggede igen, men vendte om uden fluen i kæften. Det var lidt frustrerende. Christian kom ned igen, han kunne ikke forstå at jeg ikke kom op til bilen. Da han hørte om havørreden valgte han (naturligvis) at kaste fluen ud i området. Havørreden tilbød sig endnu en gang til hans fluen. Igen uden at sidde fast. Vi blev enige om at den var svømmet væk. Så vi gik til bilen. Rigtig dejlig dag ved vandet, hvor vi nåede at besøge flere pladser og talte med en del medfiskere. Den fejlkrogede havørred talte naturligivs ikke i vores interne konkurrence. Så vi blev noteret for en havørred hver i dag.