27. december 2008 - Ebeltoft Vig

Jeg havde fået min fluestang tilbage fra Grejbiksen. Både spids og mellemstykke var skiftet på garantien. Så jeg var lidt spændt på at få prøvet om det fungerede. Jeg besluttede mig at tage en hurtig tur til Ebeltoft Vig. Kort fortalt det var frisk og koldt. Men stangen fungerede rigtig godt. Desværre blev det kun til et enkelt hug og billede. Men det var skønt at være af sted igen.

30. november 2008 - Tur med Mark og Jørgen til Ebeltoft Vig

Fredag aften sendte Mark en SMS. Han spurgte, om vi skulle tage en tur søndag morgen. På trods af julefrokost både fredag og lørdag valgte vi at sige ja. Søndag morgen kl. 8.00 drog vi fra Århus. Temperaturen var lidt under frysepunktet og det var en del tåget. Efter et hurtigt besøg ved bageren ankom vi til vores hot spot kl. 9.15. Mark var på vej og ville støde til en ½ time senere.

Jørgen og jeg gik i forvejen. Vi jokede om, at vi kunne sidde klar ved vandet med hver sin kop kaffe og selvfølgelig - hver sin fisk - når Mark engang ville dukke op. En joke der næsten skulle blive til virkelighed - for Jørgens vedkommende. Efter kun 2 kast kunne han lande en ståblank havørred på 38 cm. Det var ganske uventet, men det gav naturligvis en hel del optimisme.

Mark kom og vi fiskede til ca. kl. 12.15 uden resultat. Herefter besluttede vi at skifte plads. Vi prøvede et andet sted. Og minsandten om ikke Jørgen igen fik fast fisk. Det viste sig igen at være en stålblank lille sag på 35 cm.

Præcis kl. 13.05 stoppede mit fiskeri. I et kast knækkede min stangspids. Humøret var efter den oplevelse ikke rigtig til at skifte til gammel reservestang, så vi besluttede at stoppe fiskeriet. Lidt ærgerligt på en ellers rigtig frisk dag med vandtemperatur på 7 grader og frost i luften.

2. november 2008 - Jørgens II tur denne weekend

Alt grejet lå i bilen fra turen lørdag. Vejret så ud til at blive godt igen, dog lidt lunere. Det var nærliggende at kigge ud på kysten igen. Carsten havde sat weekenden i familiens tegn og ønskede mig en god tur mod at jeg sendte meldinger retur. Mark - en af vore fiske venner, ringede og spurgte, om det ikke var på tide vi tog en lille tur sammen. Som sagt så gjort. Efter 30 minutters fiskeri var der fast fisk. Efter en god fight fik jeg nettet en pæn havørred på 50 cm. Nu var weekenden næsten perfekt. Bagefter var der stille. Mark foreslog, at vi skiftede plads. Han havde en god ide, til et sted, hvor han har fanget tidligere.

Jeg havde end ikke fået lagt fluen ud før Mark udbrød – ”her er fisk” – en kommentar han modificerede sekundet efter til ”så er der fast fisk”. Man tænker lidt ”WOW. ”Så skal der fiskes”. Men ikke før Marks fight er foreviget og fisken er kommet på land – 52 cm, en flot fisk. Vi så efterfølgende et par mindre fisk og mærke nogle små hug, men ingen tager for alvor ved. Vi bliver enige om at vende snuden hjemad. Hvorfor skrev jeg så før, at weekenden næsten var perfekt – jo, jeg manglede lige at skrive, at Marks bedre halvdel (Ingrid) havde frisk bagt pæretærte klar til os, da jeg afleverede Mark. Formidabelt og med udsigt - fra stuebordet - over hele Ebeltoft vig, skov og fastland – så kan der ikke sættes bedre punktum for dagen. Synd Carsten ikke var med.

1. november 2008 - Jørgens beretning fra Ebeltoft Vig

Der var lovet frostklart vejr til lørdag morgen – det skulle prøves. Carsten kunne ikke være med denne gang, så jeg tog turen selv. Fantastisk vejr. Rimfrost over det hele og helt stille vejr. Meget dovne bølger og stigende vand – det må da give fisk er første tanke. Jeg komme i gang og efter 30 min, var der kontakt med første fisk. Nogle forsigtige nøk – men fiskene var her. Et par minutter mere, og der er fast fisk. Det giver en blank fisk på 44 cm, med løse skæl. Nu er dagen da perfekt.

En lille time senere, får jeg kontakt til en flok havørreder. Ingen af dem har vist sig, men først et lille nøk igen. Et par kast mere og der er kontakt igen, men kun ganske kort. Fisken tager fluen og i samme bevægelse, står den ud af vandet og smider fluen. Ærgerligt. Men en række kast senere igen fast fisk. Større denne gang og stensikker på, at den sidder godt kroget, kommer overmodet og kameraet skal da lige frem og fighten skal foreviges, så Carsten kan se det senere. Men efter et par minutter slippes taget. Sådan en fisk der slipper væk – den er da mindst 60 cm. Størrelsen vides ikke, men den fightede bedre en den der lå oppe på land. Mæt af oplevelser vendte jeg hjemover igen – Dejlig dag, synd Carsten ikke var med.

25. oktober 2008 - Sebastian fighter en flot regnebue på fluestangen

Jørgen og jeg havde aftalt at mødes i Pinds Mølle med vores drenge Sebastian og Christian. Christian og jeg ankom først. Lidt efter kom Sebastian og Jørgen. Vi startede med at spise vores madpakker inden vi for alvor gik i gang med fiskeriet. På et tidspunkt mødte vi Anders, som jeg kender gennem hans far. Det skulle vise sig, at vi ikke selv nående at fange noget. Det kunne Anders. Han overlod nemlig - ganske uselvisk - sin fluestang til Sebastian. Efter han for 5. gang den dag havde kroget en fin fisk (Den første han fangede, vejede 7,4 kg.) Det var rigtig fin oplevelse for Sebastian som på fornemste vis fightede regnbuen på ca. 4 kg. Der var fuld koncentration. Jeg spottede også en stolt far i nærheden. Christian valgte at ofre sig og nettede fisken. En rigtig flot efterårsdag ved Pinds Mølle.

19. oktober 2008 - Kysttur til Ebeltoft Vig

Jeg havde været på et dejligt weekendophold med familien. På køreturen hjem kikkede jeg lidt på vejret. Måske...

Da jeg kom hjem ringede jeg til Jørgen. Vi blev hurtigt enige om, at det kunne blive til at par timer ved kysten. Vi havde begge netop hørt om gode fangster på kysten fra en af vores fiskevenner. Vi pakkede på ca. 10 minutter og kørte til vores sædvanelige udflugtsmål. Det kunne blive til et enkelt træk. Desværre så eller hørte vi intet. Men hold op, hvor var det dejligt bare at tage af sted - dyppe fluelinen - drikke den varme kaffe. Vejret var fint og flot. Det blev dog lidt overskyet til sidst. Svag vind fra vest og sydvest. Foto er fra en tidligere tur.

27. september 2008 - Christians nye fluestang gav pote

Christian har fået sin første egen fluestang fordi han har hjulpet med at vælte en væg i forbindelse med ombygning. Så slipper jeg også for at han skal låne min. Han har fået en ny fluestang 8 fod i klasse 5. Jeg var heldig at finde en på udsalg i Grejbiksen. Vi er fortsat på jagt efter et hjul. Så indtil videre har knægten fået lov til at låne mit hjul - klasse 5.

Vi ”satte fra land” til middag og kørte til Pinds Mølle. Købte et 3 timers kort. Der var en vældig aktivitet da vi kom. Et firma havde holdt konkurrence hele morgenen og formiddagen, så fiskene var desværre noget stressede. Det lykkes Christian at kroge en pæn regnbue på fornemste vis og efter en lille fight på 5 minutter kunne han lande en på fisk på ca. 1,5 kg. Han fik den på en flue af "egen kreation". Jeg havde bundet den efter Christians anvisninger - en meget pink "sag" med store kædekugleøjne. Det lignede en misfarvet kutling. Christian havde yderligere 2 seriøse hug. Jeg selv fik slet ingenting, men det var fuldstændig lige meget. Sønnike havde endnu engang fanget en regnbue og så endda på sin første tur med sin helt egen fluestang.

14. september 2008 - Ebeltoft Vig med Jørgen

Jørgen og jeg havde et stykke tid været væk fra fiskeret på kysten. Vi aftalte i ugens løb at vi skulle en tur af sted igen. Turen gik langsomt med sikkert mod Ebeltoft. Vi var lidt "rustne" og langsomme til at rigge til. Efter en lille gåtur kunne vi endelig komme i gang. Den stærke vind fra øst drillede lidt, men efter lidt tilpasning af forfang lykkes det at fiske uden de mange vindknuder. Jørgen fik den først fisk på 42 cm. Og minsandten en mere på 52 cm lidt senere. Og lidt senere igen (10 min.) fik han en mere... Den hoppede dog af igen. Jeg havde ikke set eller hørt noget som helst og jeg begyndte så småt at tænke på om det var ”en af de dage”. Jørgen råbte, at han igen havde set fisk. Jeg kom i tanke om, at det måske var "glidervejr". Den lå desværre i bilen. Jeg tog en hurtig beslutning. Det måtte være det der skulle til. Jeg satte mit grej og gik de par kilometer som skulle til for at nå om til bilen og tilbage igen. Jeg tog kaffe med og satte mig til at rigge om. Mens vi sad og nød kaffen så jeg den første fisk springe- Jørgen havde set flere havørreder fri af vandet. Jeg fik rigget færdig og sagde til Jørgen at nu ville jeg gøre teori til praksis. Og minsandten 5 minutter senere huggede en kornfed lille havørred på 44 cm. Jeg var på banen igen. Vi valgte kort tid efter at køre hjem igen. Det var suveræn den bedste tur til kysten vi har haft sammen i år. Dejlig kickstart på efterårssæsonen.

13. august 2008 - Aftentur til Lilleåen med Olav

Det havde regnet hele dagen. Olav fra mit arbejde og jeg havde talt om at vi skulle af sted. Alle andre er kede af regnvejret - det er vi ikke. Jeg tog min gamle spinnestang med og gik opstrøms Bidstrup Gods – denne gang lidt længere op end jeg plejede. Jeg ville prøve at gå stykket hurtigt igennem, med henblik på at fluefiske senere på sæsonen. Jeg havde aftalt med Olav, at vi skulle mødes ved åen. Det gjorde vi så. Desværre var der ingen af os der fik fisk. Jeg mødte et par af de lokale "inkarnerede" lilleåfiskere. Det var et par hyggelige fyre. Jeg er efterhånden imponeret over den modtagelse foreningens medlemmer giver, når man møder dem på sin vej. Det er bestemt en forening uden snobberi. Igen en smuk aften ved åen. Aftenen sluttede med endnu en kraftig regnbyge. Rygtet sagde i øvrigt at der blev taget et par fisk længere oppe opstrøms Bidstrup Gods.

10. august 2008 - Aftentur til Lilleåen

Efter Christian og jeg havde været ved Pinds Mølle, tog jeg en tur til Lilleåen. Jeg ville gå opstrøms med en spinner. Jeg havde taget turen i morges med fluen uden resultat, så nu skulle spinnestangen støves af. Jeg fik ikke noget nævneværdigt men det var en smuk aften.

10. august 2008 - Pinds Mølle med Christian

Jeg havde været en tur til Lilleåen om morgenen. Christian havde vist ikke forventet, at jeg ville spørge, om vil skulle tage af sted til Pinds Mølle i dag. Vi tog vores sædvanelige "lette" oppakning. Christian forsvandt med det samme vi kom ned til søerne. Jeg fandt ham senere da han gik rundt for at spotte fisk. Christians fluefiskeri fik flere til at spærre øjnene op. En enkelt sagde, at han aldrig før havde set så ung en fluefisker - som mestrede fluen så dygtigt. Senere kom han og afleverede en flue til mig, som han havde lovet Christian. Knægten forstår at gøre indtryk. Tilbage til fiskeriet. Christian havde to gode forsøg på at kroge en regnbue. Begge gange havde fisken taget fluen i munden, men han nåede ikke at give tilslag hurtigt nok. Jeg selv havde intet hug. Christian sluttede af med at hjælpe en lystfisker med at lande en regnbue. En rigtig god dag ved Pinds igen.

10. august 2008 - Morgentur til Lilleåen

Olav og jeg havde aftalt at mødes kl. 7.00. Olav gik opstrøms og jeg gik fra Bidstrup Gods og nedstrøms. Det var en meget smuk morgen. Desværre uden fisk. Vi tog en kop kaffe ved bænken efterfølgende. Marc Sievers dukkede op og vi fik en god snak om fiskeri ved åen og kysten.

Foto er fra en anden tur.

9. august 2008 - Aftentur til Lilleåen

Jeg besluttede at tage en aftentur med fluestangen. Jeg kørte til Bidstrup for at tage strækket nedstrøms. Jeg så en enkelt havørred efter fluen. Jeg mødte en del lokale fiskere. Vi fik en god snak. En god aften desværre uden fisk.

Foto er fra tidligere tur.

6. august 2008 - Aftentur til Lilleåen

Jeg tog en hurtig beslutning under aftensmaden. Jeg ville en tur til åen. Jeg pakkede hurtigt og kørte til stykket ved Bidstrup Gods. Desværre holdt der allerede et par biler ved jernbaneovergangen. Så jeg kørte derfor videre til godset. Det viste sig, at der var klubaften i "fiskelyet". Det var alle tiders. På den måde kom jeg til at tale med et par af foreningsmedlemmerne. Det var rigtigt hyggeligt. Jeg konsumerede et par pølser og en enkelt øl, hvorefter jeg gik ud for at klæde om og samle grejet. Desværre havde jeg i farten taget min lille P&T fluestang med klasse 5. Og min klasse 7 line. Lort. Jeg besluttede hurtigt, at det måtte briste eller bære. De blev sat sammen og det viste sig at det sagtens kunne fungere sammen. Jeg fik dog kun en lille bækørred på 22-24 cm. Senere mødte jeg yderligere et par medlemmer af foreningen og jeg sluttede med en længere snak med formanden Steen. Han havde for øvrigt taget en pæn bækørred på 41 cm. Alt i alt var det en god start på mine å-ture, som bare skal i gang fra nu af.

2. august 2008 - Pinds Mølle med Christian og fluestangen

Christian er blevet helt ”hooket” på fluefiskeri. Vi aftalte derfor, at vi skulle prøve at lade spinnestangen blive i bilen i dag. Det var en rigtigt god dag ved Pinds Mølle. Han fightede og landede selv en lille 1 kg regnbue. Derudover mødte Christians helt store fiskeidol "Klaus" - en lokal fluefisker, som er rigtig dygtig til at fange regnbuer i Put and Take. Christian fik lov til at fighte 2 af hans 9 fangede regnbuer på hans fluestang klasse 4. Det var noget knægten kunne bruge. Også en fantastisk undervisning for Christian. Jeg er bange for at min klasse 5 fluestang er optaget for fremtiden. Jeg forsøgte mig i dag med min klasse 7 fra kysten, men den var noget for voldsom til Put and Take. Så måske skal jeg ud og investere, for vi kan jo ikke have at sønnike ikke har det rigtige grej til fluefiskeri.

31. juli 2008 - Christian fisker med fluestang for første gang

Efter en del træning på græsplænen med fluestangen var det tid til at slippe Christian løs på rigtigt fiskevand. Vi pakkede bilen og trillede til Pinds Mølle. Vi købte et 3 timers kort. Christian startede med spinnestangen og jeg gik lidt rundt med min fluestang. Det lykkes trods meget varmt vejr at fange en 2½ kg regnbue med meget flotte finner. Jeg havde adskillige hug på fluen, men det var svært i den varme. Christian fiskede med fluestang ca. 1 time og han var pavestolt for det gik rigtigt fint. Jeg tog en del billeder af det. Dem kan se hvis du klikke på det lille foto. Alt i alt en rigtig god dag ved Pinds. Christian fik også nettet en lille regnbue for en anden lystfisker, med det resultat at han fik den med hjem.

21. juli 2008 - Aftentur til Allinge på Bornholm

Hele familien er i øjeblikket på ferie på solskinsøen Bornholm. Christian og jeg så vores snit til at tage en aftentur på klipperne lige neden for Æblehaven, hvor vi bor. Christian havde sin nye spinnestang med og jeg havde fluestangen. Det blev til et par rigtig hyggelige timer, men desværre ingen fisk. Christian var alligevel helt "høj" bag efter Det var hans første aftentur til kysten. Det var en rigtig smuk aften. Dem er der rigtig mange af her på Bornholm. Det var egentlig meningen, at jeg skulle på en nat tur, men jeg har valgt at det må blive en anden gang.

3. juli 2008 - Aftentur til Ebeltoft Vig

Jørgen var endnu engang på skolebænken, så jeg måtte tage alene ud og fiske. Jeg kørte en tur forbi Bistrup Gods for at kikke på Lilleåen. Den var lidt for "klar i spyttet" til mig. Så jeg startede bilen op og satte kurs imod - ja såmænd - Ebeltoft Vig. Jeg fiskede fra kl. 19.30 indtil kl. 23.00. Desværre så jeg intet og hørte intet. Det var nu alligevel rart at være af sted. Batterierne var endnu engang ladet op og jeg kan nu "overleve" den sidste uge på arbejde inden sommerferien går mod Bornholm med familien. Mon ikke lige der kunne komme en enkelt aftentur ud af det. Hele familien glæder sig i hvert fald.

29. juni 2008 - Pinds Mølle med Christian

Christian og jeg drog på vores efterhånden sædvanelige weekendtur til Pinds Mølle. Der bliver snakket en del fiskeri og fluebinding for tiden. Ved Pinds Mølle mødte Christian en dreng på 11 år som fluefiskede. Det var han ganske god til. Han havde smukke linebuer og det var ret imponerende at se på. Jeg spottede hans far, som for øvrigt havde lige så gode linebuer. Jeg faldt i snak med ham. Han fortalte, at hans søn startede allerede med fluestangen, da han var 8 år gammel. Jeg har derfor taget beslutningen; Christian skal i gang nu. Han har allerede trænet en del på græsplænen. Mens jeg talte med drengens far, fik jeg pludselig øje på Christian, som havde fleks på spinnestangen. Desværre sprang linen for anden gang inden for de seneste par uger. Christian tog det nu ret pænt. Han bad mig om at blive færdig med at lave linen, så han kunne fiske videre.

26. juni 2008 - Tur til Lilleåen efterfulgt af Ebeltoft Vig

Det var torsdag igen. Jørgen var på skolebænken til nyt kørekort til motorcykel. Jeg valgte at køre en tur til Lilleåen. Jeg vil helst fiske åen igennem et par gange mens det er lyst inden jeg tør tage aften og natture. Jeg fiskede nedstrøms Bistrup Gods og videre fra jernbaneoverskæringen til sammenløbet. Jeg så en del små bækørreder, men vandet var alt for lavt og det var nærmest "ginklart". Jeg tog en beslutning og kørte til Ebeltoft Vig. Knapt havde jeg gået i gang med at fiske før end min søster ringende. Heldigvis havde jeg håndfrit sæt på, for den samtale varede i 2½ time. I forløbet lykkes det mig at fange 3 hornfisk og endnu en fjæsing. Sidstnævnte er ved at være en ren rutine. Det var jo kun 10 dage siden sidst. Desværre fik jeg ingen havørreder, men havde kontakt med et par stykker. Jeg kørte hjem kl. 23.00 godt udmattet oven på denne "dobbelttur".

21. juni 2008 - Pinds Mølle

Christian kedede sig lidt hjemme i haven. Vi besluttede at tage en lille tur til Pinds Mølle. Desværre bød turen ikke rigtigt på noget. Christian øjnede straks chancen for at hjælpe til da en af søens fiskere havde bid. Læg mærke til hvor stille og roligt han venter til fisken er udtrættet og klar til at blive nettet.

15. juni 2008 - Morgentur til Ebeltoft Vig

Vækkeuret ringede kl. 03.30. Jeg troede det var løgn - men en aftale var jo en aftale. Jeg hentede Jørgen og vi drog af sted. Det viste sig at det skulle blive årets hidtil smukkeste morgener. Solopgangen var helt fantastisk. Desværre viste der sig også en kedelig vind fra sydvest, som var ganske hård. Det gav en del udfordringer. Vi fik ingen fisk, så vi besluttede at køre hjem. Vi rundede en bager, så der kunne tages brød med hjem til morgenmaden.

5. juni 2008 - Fars dag blev i høj grad søns dag

Det var fars dag og Christian og jeg tog en tur til ”Pinden”. Måske kunne vi overliste den regnbue som Christian mistede ugen før. Christian gik stille og roligt rundt og fiskede. Det lykkes for mig at fange en regnbue på 2 kg. Jørgen ringende og da han hørte hvad vi lavede aftale vi at han skulle komme forbi. Netop som han og Sebastian kom forbi, fik Christian bid. Lidt efter kunne han nette sin allerførste regnbue. Fanget helt alene. Jublen ville ingen ende tage. Endelig. Det var en rigtig dejlig afslutning på dagen og vi køre hjem for at vise fangsten til Dorte og Camilla. Han var rigtig stolt og med rette. Tillykke min søn.

31. maj 2008 - Pinds Mølle med Christian og Elias

Drengene fik mig "overtalt" til at vi tog en tur til Pinds Mølle. Elias var vant til at komme der med sin mor og mormor. Elias mor smurte en madpakke til alle tre drenge og vi drog af sted. Jeg riggede drengenes stænger til, herefter så jeg dem næsten ikke resten af dagen. De gik stille og roligt rundt og fiskede i de forskellige søer. På et tidspunkt havde Christian voldsom flex på stangen. Jeg så ham fighte en flot 3+ kg regnbue. Den nåede at blive træt. Men da den skulle det sidste stykke op i nettet sprang linen desværre. ÆV ÆV. Der bliv tid til lidt far og søn snak. Christian tog det nu forbavsende pænt. Han var vist mest ærgerlig over, at det var en spinner han havde lånt af Elias. Humøret kom op igen og drengende havde en rigtig hyggelig dag ved Pinds Mølle.

29. maj 2008 - Ebeltoft Vig med Jørgen

Jørgen og jeg tog en aftentur til Ebeltoft. Jørgen fik en havørred på 38 cm. Den blev naturligvis nænsomt genudsat. Jeg selv fik en gigantisk fjæsing på hele 7 cm. Vi havde en god tur, hvor der naturligvis også blive slappet af og nydt roen og stilheden ved kysten.

24. maj 2008 - Christian fighter en regnbue med fluestang

Christian og jeg tog årets første tur til Pinds Mølle. Her mødte vi en ganske habil lystfisker Klaus. Klaus vidste rigtig meget om fluefiskeri i Put and Take. Så der faldt et par gode råd af til både Christian og jeg. På et tidspunkt overlod Klaus ganske uselvisk sin fluestang klasse 5 til Christian så han kunne fighte fisken. Han fik kyndig vejledning mens fighten stod på. Det betød, at jeg kunne knipse et par ganske gode billeder Det viste sig at være en pæn 2 kg fisk. Tak Klaus. Det var flot gjort. Senere fik Christian lov til at nette en stor regnbue på 3 kg. Jo det var i særdeleshed en god dag ved Pinds Mølle. Så god at Dorthe senere fik besked på ikke at vaske hans trøje, hvor der var kommet blod på. Det var jo blevet til en rigtig fisketrøje.

16. - 18. maj 2008 - Weekendtur med Thomas og Per

Efter en turbulent tid med meget arbejde, besluttede Jørgen og jeg, at tage på en weekendtur. Batterierne skulle lades op. Vi bestilte et sommerhus på et kendt sted ud for Østjyllands kyst. Der var 4 sovepladser.  Vi besluttede, at invitere Per og Tomas fra Herning. De sagde heldigvis ja til tilbuddet. Fredag fik Carsten 2 havørreder under mål. Mere skete der desværre ikke fredag aften. Per og Thomas ankom senere om aftenen. Lørdag blev der igen fisket igennem hele dagen. Der var flere hornfisk der huggede. Per fangende 3 havørreder og 4 hornfisk. Vi sluttede dagen med en god bøf og rødvin og lidt "sprit". Søndag valgte Thomas valgte at "danse" med et par bølger og en enkelt hornfisk. Tak for en rigtig god og hyggelig weekend.

12. maj 2008 - Ebeltoft Vig

Jeg tog en "sniger" og drog af sted tidligt om morgenen. Jeg gennemfiskede strækket og havde et par kontakter til et par havørreder. Der var masser af hornfisk. Heldigvis svømmede de forbi min krog. Jeg besluttede at køre hjem via en bager. Christian var vågen og lå og så fiskefilm "Havørred på kysten". Jeg havde klædt om i vores bryggers og alt mig grej lå fortsat i bagagerummet for at han ikke skulle "lure den". Hans eneste kommentar da jeg mødte op; "Har du været til bageren i underbukser".

2. maj 2008 – Mariendal Strand - Første havørred til Christian

Det er helt igennem en mærkedag i dag. Christian fik sin første havørred og første fisk fra kysten nogensinde. Det var en lille havørred på blot 20 cm. Den overlevede både trekrogen som sad fast med alle tre bøjninger. Og den efterfølgende fotosession. Christian genudsatte fisken nænsomt og den svømmede fint fra land. Han var rigtig stolt og mener selv at han får svært ved at falde i søvn i nat. En rigtig god dag.

23. april 2008 - Ebeltoft Vig - 45 minutters fiskeri

Efter et par ekstraordinære lange dag på arbejde valgte jeg at holde et par timer fri inden jeg skulle på arbejde igen om aftenen. Jeg besluttede, at lade batterierne op med en gåtur langs ved kysten. Jeg trængte simpelt hen til at nulstille. Jeg valgte at køre en tur til Ebeltoft Vig. Efter at have stået og betragtet vandet begyndte det at ”klø”. Måske kunne jeg lige nå et par kast med fluestangen inden jeg skulle være tilbage til Århus. "Det lette fluegrej" altid er i bilen. Så da det begyndte at klø igen, var der ikke langt fra tanke til handling. Jeg beregnede, at jeg havde ca. 45 min inden jeg skulle køre retur. Hurtigt fiksede jeg fluestangen med en rejeimitation. Gik til vandet og fiskede stille og roligt langs kysten. Det skete ikke rigtigt noget. Jeg stoppede og gik mod bilen. På vejen tilbage så jeg et godt ”badekar” – det måtte lige prøves – jeg havde 5 minutter inden jeg skulle haste tilbage. 1. kast. Så var der fast fisk. En fin lille fed sølvblank havørred på 44 cm. Et par hurtige billeder blev taget, så var det ellers med at komme af sted. Nu skulle jeg jo også nå at rense fisk, inden jeg skulle møde igen. Jeg nåede heldigvis det hele. En udsædvanlig - men sjov oplevelse.

20. april 2008 - En havørred fra Ebeltoft Vig

Jørgen og jeg havde planlagt, at vi skulle på kysten i dag. Valget faldt på Ebeltoft Vig. Vi valgte at dyppe linerne og efter 14 minutter ville Jørgen videre til det planlagte sted. Jeg løftede stangen og sagde "hvorfor det"? - jeg havde nemlig fået fast fisk midt i hans sætning. He He. Det var en fed lille havørred på 45 cm. Den røg hurtigt i køletasken og så gik turen videre. Vi fiskede til solnedgang og så flere fisk og masser at tobis i vandet. Det myldrede helt vildt. Jørgen havde et stor efterfølger og jeg var ved at vade en fisk ihjel tæt på land. Jeg ved ikke om den blev mest forskrækket eller det var mig. Vi fik dog ikke flere fisk på land. Men igen i dag en helt i gennem god dag med masser af gode oplevelser.

12. april 2008 - Mariendal Strand

Christian fik nye waders i 7 års fødselsdagsgave. Nu kunne det ikke vente længere. De waders skulle prøves i dag. Christian fiskede meget tålmodigt i 2 timer - rigtigt flot. Vi fiskede begge med ”bombarder” og flue. Senere gik vi over til den hvide stripper. Det var en rigtig dejlig dag, desværre ingen held med havørrederne. Det vigtigste var dog, at vi kom af sted sammen. Vi havde en god dag ved vandet. På turen indtog vi en velfortjent madpakke. Lige inden vi skulle hjem kom Christian ved et uheld til at tage en tur i baljen og blev gennemblødt - eneste kommentar fra ham var "jeg er vist familiens første vinterbader".

5. april 2008 - Weekendtur med kolleger

Jes fra mit arbejde havde arrangeret en weekendtur i sommerhus. Dan, Jakob og jeg deltog hele weekenden. Vi havde fantastiks vejr. Dan og Jes gik efter fladfisk. De fik 5-6 stykker ved Glatved. Jacob, Olav og jeg gik efter havørreder ved Kobberhage. Desværre uden held.

18. marts 2008 - Årets første tur til Ebeltoft Vig

Vi kom til kysten ved Ebeltoft Vig klokken 6.15. Der var højvande. Vinden var svag fra Nord -Nordvest. Vi fik hurtigt set en stor havørred vende i vandet. Jørgen fik fast fisk efter tre kvarters fiskeri. Det var en havørred på 45 cm. Efter et hurtigt foto genudsættes fisken. God begyndelse på dagen. Vi holder ud og fisker til kl. 12. Madpakken indtages. Efter den og en kop kaffe, fisker vi videre. Desværre uden resultat. Vi ser masser af liv i form af mysis, rejer og fiskeyngel. Det blæser op fra nord. Vinden driller lidt indtil vi finder et godt sted med læ. Senere på eftermiddagen møder vi en meget underholdende pensionist, som fortæller om et lille hot spot han kender. Det viser sig at holde stik senere på dagen. Kl. 18.15 er det højvande igen. Carsten får fast fisk og kan nette en havørred på 45 cm. Den vurderes som OK og får et gok. Efter yderligere ½ times fiskeri pakker vi sammen og drager hjem til Århus. En gennemført og helt i gennem rigtig god dag ved kysten.