15. november 2009 - Trelde Næs

Jeg tjekkede DMI og så at vinden var sydvest. Jeg valgte at køre hele vejen til Vejle Fjord for at fiske ved Trelde Næs. Det var rigtigt godt fiskevand. Jeg havde flere hug og fik en enkelt undermåler på 35 cm. Der var rigtig mange ude og fiske og flere gik tur på stranden. Dejlig dag. Dejligt med liv.

25. oktober 2009 - Ebeltoft Vig

Vejret var ikke helt til fiskeri, men jeg havde besluttet at jeg ville dyppe linen. Jeg tog til vores sædvanelige hot spot. Desværre var vinden helt umulig. Jeg skiftede hurtigt til et andet sted ved Ebeltoft. Efter et par timer uden held tog jeg hjem igen. Det var nu alligevel dejligt at være afsted igen.

13. oktober 2009 Kæmpe regnbue - Ny personlig rekord til Christian

Christian og jeg tog en hurtig efterårsferietur til Pinds Mølle. Endnu engang skulle det blive Christian, der tog det længste strå. Eftermiddagen var ellers ved at blive lidt ødelagt af en flok unger der var ude at fiske med et par pædagoger. Det synes at de skulle fylde hele søen. Christian valgte derfor at trække om til et nyt sted ved søen for at fiske i ro og fred. Det skulle vise sig at være en rigtig god beslutning. Jeg gik omkring et hjørne ved huset, der ligger midt i området. Jeg så at Christian havde gang i en god fight. Der havde samlet sig en del fiskere rundt om, så jeg tænkte at jeg hellere måtte bevæge mig derhen. Der var en der råbte "den er sgu da stor". Christians eneste kommentar "jeg håber den er større end den rekord far har på 5,5 kg." Jeg rev kameraet frem og begyndte at tage et par fotos. En venlig sjæl hjælp fisken i land. Det var ikke helt nemt. Heldigvis lykkes det. Der kom en anden venlig sjæl med en vægt. Den landede på ikke mindre en 7,15 kg. Ny personlig rekord til Christian og "uheldigvis" den største vi nogensinde havde fået på land i Pinds Mølle. En rigtig dejlig dag. Og selvfølgelig skulle jeg lige slutte af med at miste en lille 3 kg. Det betød dog ingenting. For hold da op det var en glad og træt dreng jeg havde med hjem. Læs også om fangsten på sportsfiskerens hjemmeside

13. september 2009 - Årets største fra Ebeltoft Vig

Jørgen og jeg havde længe gået og talt om en hel dag ude ved kysten. Det var længe siden vi havde været afsted til de salte vande. Vi mødtes kl. 7.00 med hver sin kande kaffe og kørte til bageren. Vi havde hele dagen foran os. Dejligt. Jørgen skulle blive den første, som fik en havørred på land - en fin lille sag på 33-35 cm. Den blev nænsomt genudsat. Lidt efter havde han sgu en mere, den hoppede dog af. (jeg tænkte inden i mig selv - at skulle det blive en af "disse dage"). Sørme om jeg ikke lidt senere selv havde en godt hug, men desværre ikke fast fisk. Vi gik til bilen for at tage en kop kaffe og en høj snegl. Da vi kom tilbage blev vi enige om at fiske længere nede på strækket. Bare for at prøve et nyt stræk. Det skulle vise sig at være en god ide. Jeg fik hurtigt fast fisk og kunne lande en undermåler på 38 cm. Lidt senere kunne jeg igen råbe "fisk". Denne gang var der ryk i stangen. Det viste sig at være en pæn tyk blank havørred på 55 cm og som senere skulle vise sig at veje 1,9 kg. Årets hidtil største fra kysten. Skønt. Jørgen rundede dagen af med en lille tobis og en endnu mindre hornfisk J. Vi så eller mærkede desværre ikke mere den dag. Men hold op, hvor var det en dejlig dag og vi fandt et nyt hot spot.

12. september 2009 - Min retur til rekord i Pinds Mølle

Christian og jeg tog en hurtig 2 timers tur til Pinds Mølle. Denne gang lykkes det mig at blive "den store", da jeg fik en dejlig flot regnbue på 5,5 kg. Kort tid efter lykkes det Christian at ”nette” en på 2 kg. Citat fra Christian "det er den bedste tur vi nogensinde har haft til Pinds Mølle. Altså lige bortset fra dengang jeg fangende den største på 4 kg. Men jeg slå din rekord og næste gang fanger jeg bare en på 6 kg." citat slut. (Jeg er bange for at den kommer til at holde stik). Spøg til side - personlig var det den største jeg har taget i Put and Take.

31. august 2009 - Lilleåen med Olav

Olav og jeg mødtes ved Lilleåen for at se om vi ligesom vores gode kolleger ved åen kunne fange en havørred. Det har været noget sløjt med mine fangster i år så "den evige optimist" skulle bare ud og fange fisk. Desværre blev det til endnu en nul tur.

28. august 2009 - Pinds Mølle med Christian

Christian og jeg tog en aftentur til Pinds Mølle. Denne gang lykkes det ikke Christian af fange mere end mig. Vi fangende nemlig ingenting øv. Men det var nu alligevel en god tur.

23. august 2009 - Ebeltoft Vig med Mark

Mark og jeg havde sat os selv i stævne ved et af vores hot spot ved Ebeltoft. Vi mødtes kl. 9.15 og fik en kop kaffe og brød. Vejret var dejligt og der var fin vandstand. Bortset fra vinden var sydøst. Vi gik til pladsen og efter kort tid kunne Mark lande en farvet havørred under mål. Vi fik begge kontakt til et par fisk. Alligevel besluttede vi os til at drage videre til nyt spot. Vi kørte længere mod Fuglsø. Her blev det ikke til nogen havørreder. MEN Mark fik en duble ålekvabbe fangst. Det har jeg sgu aldrig oplevet før nogensinde. Vi besluttede at køre til Slettehage. Vi fiskede kort tid, for vinden var alt for hård. Vi så masser af marsvin der jagtede fisk. Da vi gik mod bilen så jeg en springende hornfisk. Det havde jeg heller ikke se ske på den måde. Den slog smut hen over overfladen flere gang. Det var en rigtig hyggelig tur og det var godt at være ved kysten igen.

18. august 2009 - Pinds Mølle med Christian

Christian og jeg tog en eftermiddagstur til Pinds Mølle. Christian fik som sædvanlig en regnbue på 1,1 kg og jeg fik ingen. En rigtig god eftermiddagstur.

16. august 2009 - Pinds Mølle med Christian

Jørgen og jeg blev enige om at vi skulle have en aftentur med drengene. Vi fiskede indtil det blev mørkt. Jørgen havde taget sodavand og kaffe med. Det var rigtigt hyggeligt. Men vi fik ingen fisk.

10. august 2009 - Aftentur til Lilleåen

En hurtig tur til Lilleåen. Desværre ingen fangst ud over en lille bækørred. Er ved at være lidt træt af mine nulture til åen.

2. august 2009 - Aftentur til Lilleåen med Jørgen

Jørgen og jeg tog en hurtig beslutning. Der blev jo fanget en hel del fisk i Lilleåen. Nu måtte det være vores tur. Vi kørte (igen) til Bidstrup Gods og parkerede bilen. Vi tog turen opstrøms til skoven. Lige før skoven begyndte det at stå ned i "stænger". Vi fortsatte ind i skoven. Det var første gang at vi sammen fiskede dette stræk. Jeg havde en følger. Desværre ville den ingenting. Så det blev igen en nul tur. Det må da snart være vores tur. NÅ vi blev enige om at vende hjemad. På vej hjem tog vi kaffen på Statoil i Hadsten. Det var - bortset fra nulturen - en rigtigt hyggelig tur.

1. august 2009 - Pinds Mølle med Christian

Efter en hel del nulture til Lilleåen var det tid til at styre selvtilliden lidt. Christian og jeg tog en 3 timers tur i Pinds Mølle. Det var første gang i et stykke tid. Vi kom til søen og så at der var fin aktivitet. Flere fisk sprang. Jørgen kikkede forbi, dog uden fluestangen. Christian fangende en regnbue på 1,1 kg og jeg fik 2 stk. en på 1,1 kg. Og en på 2,1 kg. En rigtig god eftermiddagstur.

29. juli 2009 - Klubaften ved Lilleåen

Jeg tog en tur til klubaften ved fiskelyet på Bidstrup Gods. Menuen var sat til pølser og brød. Jeg mødte flere af de andre lystfiskere som jeg ofte støder på ved åen. Det var rigtigt hyggeligt. Efter endt måltid tog vi hvert sit stykke af åen for at fiske. Jeg fiskede ca. 1-1½ time uden held. Men det havde alligevel været en fin aften.

28. juli 2009 - Aftentur til Lilleåen

Faldende vand efter kraftig stigning. Det må være opskriften i åen. Jeg tog endnu en aften tur til åen. Det blev en flot aften med aftagende vind. Desværre havde jeg ladet fluestangen blive hjemme. Den kunne være sjov at have haft med. Jeg fik ingen havørred. Men jeg nappende en pæn bækørred på 33-34 cm. Den fik friheden igen. Jeg mødte Rene som havde taget både en på 5 kg og en på 7 kg i år. Jeg holdt på et tidspunkt en pause hvor jeg kunne sidde og lytte til rådyrs brølen. På et tidspunkt puslede det ved siden af mig og jeg blev lidt forskrækket. En lille ilder stak hovedet frem og kikkede på mig. Den kom helt ud at sit gemme og forsvandt lige så hurtigt igen. Da den så mig. Denne gang lykkedes det mig at fiske stykket i skoven. Det var ret flot og så meget spændende ud. Jeg så en fisk springe fri af vandet. Det stræk må prøves en anden gang.

25. juli 2009 - Aftentur til Lilleåen

Det havde regnet endnu mere. Jeg tog endnu en tur til åen (Det er jo ferie). Jeg måtte sande at det var godt at jeg havde mine waders med. Flere steder var stien oversømmet og det var svært at passere. Jeg fiskede opstrøms skoven fra Bidstrup Gods. Jeg satte mig for at når jeg kunne komme videre ville jeg prøve stykket i skoven. Det måtte blive næste gang. Desværre endnu en nul tur. Men hold op, hvor det å fiskeri efterhånden er blevet spænende. Jeg har set fisk. Jeg har set andre fange fisk. Så må det snart være min tur. Det blev også en tur hvor jeg tog beslutning om at droppe fireline på mit spinnegrej. Næstegang skulle der være en god solid nylonline på igen. Jeg valgte nemlig at sætte hele 3 spinnere til på et enkelt sving.

24. juli 2009 - Aftentur til Lilleåen

Smuttede endnu en tur til åen. Jeg havde fået blod på tanden. Nu skulle det være. Jeg havde fulgt godt med i vejrudsigten og det var perfekt fiskevejr til åen. Jeg tog det sædvanelige stykke opstrøms Bidstrup Gods. Det var en aften der var rigtigt flot. Jeg fangende ingenting med så en glad fisker hive en havørred på 46 cm i land. Hans første i år. Jeg tilbød og tage nogle fotos med hans kamera. Det blev han glad for. Efter endt fotosession tog han turen længere opstrøms. Senere begynde mosekonen at brygge og det hele tydede på at det ville blive rigtig mørkt, så jeg valgte kort tid efter at pakke mit grej og gå til bilen. En god aften med synet at fisk.

19. juli 2009 - En tur i Put and Take på Bornholm

Familien var på ferie på Bornholm. Christian og jeg havde vores fluestænger med. Det kunne jo være at der blev tid til lidt fiskeri ved en put and take. Jeg turde ikke tage ham med ud til klippe kysten. Vi fandt ud af at Sports Dres på Bornholm lige havde fået deres egen fiske sø for kun en måned siden. Vi besluttede at prøve den. Det var dejlige tre timer, men desværre uden held med fisken. Christian fik dog alligevel en med hjem. Det var en han nettede for en anden dreng der havde fanget kvoten. Det var for øvrigt rigtigt dyrt. 120 kr. for 3 timer og så måtte jeg tage 2 fisk. Børn halv pris og halv kvote. Christian synes at det var den bedste dag på ferien og han var rigtigt glad. Tøserne havde i mellemtiden være på shopping og de havde også nydt dagen.

Copyright © flueinakken.dk

16. juli 2009 - Aftentur på Bornholm til "Sengedynen" og "Skidte Peter"

Vi har været på ferie på Bornholm. Jeg havde fået et par tips fra Allan i Grejbiksen. Han er jo eksilbornholmer. Jeg havde besluttet mig for at køre til lufthavnen og fiske på et sted der hedder sengedynen. Det var en fin tur med fantastisk fiskevand. Desværre havde jeg ikke vadestav og da skumringen kom tættere på turede jeg ikke fiske længere. Et skridt kunne jo være 5 meter ned og det havde jeg ikke lyst til. Jeg fik snuppet et par fine billeder af pladsen og den skal prøves en anden gang. Denne gang må jeg hellere medbringe vadestaven, som jeg senere valgte at købe på ferien.

10. juli 2009 - Lilleåen med Jørgen

Jørgen og jeg aftale at vi skulle til åen. Det var første gang i rigtig lang tid at vi havde været derude sammen. Aftenen bød på fint fiskevejr med fin vandstand i åen. Det lykkes kun at få en enkelt havørred til at sætte fra land. Dog uden at bide på. Vi blev enige om at det tåler en gentagelse at komme afsted igen. Næste gang skal vi dog have vores 10 fod spinnestænger med i stedet for vores 8 fods. Det er simpelt hen for kort. Dejlig aftentur som kun manglede aftenkaffen. Det må vi have med næste gang.

4. juli 2009 - Tidlig morgentur til Ebeltoft Vig med Christian

Klokken 04.00 vækkede jeg Christian i morges. Vi skulle ud og fiske. Vi har i dag været på vores første tidlige morgentur sammen. Christian havde længe spurgt om han måtte komme med til kysten, hvor ”vi skulle op om natten”. Jeg havde pakket bilen fra kl. 03.00. Han var ikke svær at få ud af dynerne. Efter en godt og solidt måltid mad kørte vi hjemmefra. På vej til Vigen, så vi et rådyr der stod og drak vand fra en sø. Christian stiftede for første gang bekendtskab med begrebet ”mosekonebryg”. Det var der meget af her til morgen. Vi ankom lige efter solopgangen og nød den lidt. Efter vi havde rigget til, gik vi til vores hot spot. Lad det være sagt med det samme. Jeg fangede kun en lille smolt, men der var rigtigt meget liv. Flere havørreder sprang fri af vandet – desværre helt uden for kastehold de fleste gange. Det var dog alligevel så spændende, at Christian fiskede på liv og løs med fluestangen. Han gjorde det rigtigt godt. På et tidspunkt sprang en rigtigt flot halv meter fisk foran Christian (inden for hans kastehold). Det var en rigtig appetitvækker. Han var svær at drive fra kysten igen. Vi havde dog aftalt at vi kun fiskede til kl. 09.00 inden det blev for varmt. Vi havde en rigtig god dag og det var dejligt at høre at Christian synes at det havde ”den bedste fisketur nogensinde” og det på trods af at vi ikke fangede noget.

1. juli 2009 - Aftentur til Ebeltoft Vig

Der er et ordsprog der hedder; ”man skal aldrig gentage en succes”. Det måtte Jørgen og jeg sande da vi tog turen til Vigen igen. Efter turen i mandags var vi så opsatte, at man i visse sportsgrene kunne kalde os for ”overtændte”. Vi var klar J. Det for satte vi fra land noget tidligere og landede ved vigen kl. 19.00. Efter en rask gåtur i varmen kom vi til vores hot spot. Vi fiskede og fiskede, men det var som forvandlet. Vi så praktisk taget intet spændende liv i vandet. Vi kørte lidt tidligere hjem og højdepunktet kom da jeg var ved at ”tage livet af Mikkel ræv”, der kom løbende som en anden spøgelses billist i mod bilen. Vejret var fantastisk og denne gang havde vi husket kaffen. Vi blev enige om, at det positive ved vores ”nulture” er, at de hurtigt bliver glemt. Næste gang vi drager af sted er vi er vi igen optimistiske og klar til ”kamp”.

29. juni 2009 - Dejlig aftentur til Ebeltoft Vig med Jørgen

Jørgen og jeg havde aftalt at tage en tur til Vigen. Det var ved at være et stykke tid siden. Vi kørte hjemmefra kl. 19.30 for at tage aftentrækket. Det skulle blive en tur af de bedre. Med det samme vi ankom, så vi liv. Vi så flere ringe i vandet, dog uden for kasteafstand. Men det gav en hel del optimisme. Kl. 21.01 fik Jørgen sit første hug og fast fisk. Det viste sig at være en pæn fed havørred som lige var en enkelt cm for kort. Den blev naturligvis genudsat med det samme. Kort tid efter havde jeg et rigtigt godt hug, men desværre røg fisken af i tilslaget. Den så ud til at være en fisk på 45-50 cm. Vi fortsatte vores fiskeri og vi blev vidne til et sandt festfyrværkeri af springende smolt og pæne måls fisk. Flere fisk var helt ude af vandet. Mange var uden for kastehold, men ind i mellem dukkede de dog op inden for kastehold. Lidt i klokken 22 fik Jørgen minsandten igen et pænt hug. Fisken gav en rigtig god fight og den skulle vise sig at være 45 cm. Begge taget på "den orange CR killer” – en flue der efterhånden har vist sig værd. Vi fortsatte til det blev mørkt. På vejen hjem kom vi igennem en ”hel Poul Thomsen” udsendelse. Vi så uglen flyve lydløst forbi ved bilen. På vejen hjem så vi også ræven og senere på vej mod Århus løb en mår over vejen. Vi var begge enige om at det var en af de bedste fisketure vi har haft i år. En dejlig tur til kysten.

28. juni 2009 - Pinds Mølle var en varm opgang

Christian og jeg havde klippet hæk. Vi mente at vi fortjente en tur ved Pinds Mølle. Og vi "ladede" hurtigt vores gear og tog af sted. Vi købte 3 timer. Efter min mening 2 timer for meget. Det var varmt, rigtigt varmt. Og det lykkes da heller ikke at fange noget. Vi hyggede også og det var vel egentligt også det vigtigste.

21. juni 2009 - Pinds Mølle med Christian og farfar

Christian, farfar og jeg tog et par timer ved Pinds Mølle. Camilla tog med for at kikke på. Det blev til en enkelt regnbue på 2 kg. Desværre mistede jeg en der var dobbelt så stor. Christian fik ikke noget denne gang og det lykkes desværre heller ikke farfar at få en på krogen. Men den var en fin eftermiddag.

16. juni 2009 - Årets første tur til Lilleåen med Olav

Olav og jeg var blevet enige om at tage en tur i åen. Vi lagde ud med at køre til Gudenåen. På det stykke vi må fiske på i kraft af vores medlemskab af Hadsten Lystfiskerforening. Desværre var der ikke meget plads til fiskeri på grund af grøde. Vi valgte derfor hurtigt at køre til Lilleåen. Vandstanden var fin og der var også meldt om fangster et par dage før. Vandet var også helt perfekt. Olav tog turen opstrøms Bidstrup Gods og jeg tog turen nedstrøms. Vi havde ikke held i sprøjten, men det var dejligt at være ved åen igen. Jeg tog et stemningsbillede og fik desuden et fint billede at en "kæmpe" bækørred på hele 7 cm.

14. juni 2009 - Aftentur til Pinds Mølle med Christian

Christian havde hjulpet mig en hel dag med at klippe hæk. Han var ikke svær at læse - da jeg spurgte ham og han ellers var klar på at køre en tur. Vi nappende lige en tur i Pinds i 2 timer. Det var ligesom i går meget hård vind så det var ikke så nemt. Men omvendt er det jo også en god øvelse. Jeg behøver ikke gå i detaljer med at Christian endnu engang slog "den gamle" 1-0. Han fangende en regnbue på 1 kg. En rigtig flot en endda.

13. juni 2009 - Pinds Mølle med Camilla og Christian

Det var lykkes Christian og jeg at overtale storesøster til at komme med en tur til Pinds Mølle. Camilla blev udstyret med en spinnestang. Vi købte et 2 timers kort i kiosken. Lilian mente at man sagtens kunne se at de var søskende. Christian forsøgte at bilde hende ind at de var tvillinger. En joke som hun næsten hoppede på J. Vi ankom ca. kl. 11.00 til søen og gik i gang. Camilla skulle lige have starthjælp og så var hun i gang. Christian smuttede hurtigt, så ham så vi først senere. Camilla mistede lysten efter en time, men synes at det var sjovt at kikke på.  Der skete ikke rigtigt noget. Indtil 15 min. før fiskestop. Her råbte Christian ”fisk” – han havde ”for en gangs skyld” bid. Han fightede en pæn regnbue, som senere viste sig at veje 2 kg. Som han sagde "det er den flotteste fisk jeg har fanget i år - indtil nu (skævt smil). En god dag ved søen igen. Camilla og jeg besluttede, at nu måtte vi hellere køre hjem og skifte tøj – så vi kunne tage en biograftur. Det var Christian heldigvis med på. En rigtig god dag ved søen og heldigvis var storesøster med denne gang.

7. juni 2009 - Hurtig morgentur til Ebeltoft Vig

Kl. 04.00 ringende vækkeuret. Op og i tøjet og så afsted. På vej til Vigen kørte jeg gennem Rønde. Jeg havde ofte mødt råvildt når jeg drejede ned mod Kalø Vig så mine tanker var ikke indstillet på at jeg allerede inden byskiltet til Rønde pludselig måtte bremse ned for et stor hjort som løb langs med vejen i min kørebane. Den var ellers flot og havde vist nok 2-3 takker. Jeg satte farten ned langs med Kalø Vig og nød resten af turen, da pulsen endelig var kommet ned. Jeg kom til Ebeltoft og var alene på pladsen. Hurtigt fik jeg rigget til og gik til pladsen. Jeg skal ellers love for at et festfyrværkeri af hug fra hornfisk gik i gang. I hvert eneste kast havde jeg hornfisk på og af igen i løbet af en hel time. Det var ellers meget sjovt. Jeg sendte de par stykker jeg fik med ind ud i bølgen blå igen. Jeg ringede hjem og vækkede familien, for at høre om jeg skulle tage rundstykker med fra bageren. Og det skulle jeg naturligvis.

6. juni 2009 - Ebeltoft Vig med Christian

Christian og jeg tog en tur til kysten i dag. Vi havde kun taget fluestængerne med. Først kørte vi til Kysing. Det skulle vise sig at være en dårlig beslutning. Jeg havde ikke taget notes af vindretningen og selv om der kun var 5 sekundmeter var vinden fra stik øst. Derfor var Kysing fuldstændig mælkehvid og umulig at fiske. Vi besluttede os for at tage den lange tur op til Ebeltoft Vig. Som Christian sagde - så kan jeg lige tage en lur imens du kører derop. Efter en god køretur landede vi ved vigen. Der var mange folk på parkeringspladsen. Vi riggede til og gik om til et af vores hot spots. Christian havde lidt besvær med vinden, men efter et par øve kast fandt han ud af at bruge enhåndsstangen som "tohåndsstang" og det fungerede faktisk rigtigt godt. Det blev til 4 hug og en enkelt hornfisk på land. Det var et par rigtigt gode timer og sønnike er ved at være "varm" til kysten.

5. juni 2009 - En hurtig "sniger tur" til Kysing

Christian havde legekammerater på besøg. Jeg "sneg" mig afsted et par timer om eftermiddagen. Turen kom til at gå til Kysing. Det var et par fine timer jeg fik der. Flere hug af hornfisk og en enkelt følger af en havørred. Jeg fik kun en enkelt hornfisk på land. Den valgte jeg at genudsætte. For første gang i år så jeg kutlinger som svømmede rundt langs kysten i små stimer. Efter et par timer gik turen hjem. Det var først næste dag, at Christian lurede min "sniger". Det blev så startskuddet til turen næste dag.

1. juni 2009 - Kysing gav en smuk Steel head

En hurtig aftentur til Kysing strand gav pote. Da jeg ankom til pladsen opdagede jeg dog, at jeg havde glemt alle mine forfangs materialer. Sikken en dårlig begyndelse. Jeg havde kun det lille stykke med, som sad på fluelinen fra sidste tur. Og det var lige i underkanten. Jeg besluttede mig alligevel for at fiske indtil det ikke kunne lade sig gøre mere. Heldigvis var der ingen vind, så måske kunne jeg undgå "vindknuder" på linen. Der var flere fiskere på kysten. Jeg gik til et gammelt hot spot, som heldigvis var ledigt. Efter 5 kast fik jeg et solidt hug. Det viste sig at være en sprælsk Steel head på 42 cm. Den var fri af vandet flere gange og gav en rigtig god fight. Jeg fiskede en time i alt og tog hjem. En hurtig aftentur. Pinsen var reddet.

1. juni 2009 - Mariendal strand og Pinds Mølle

Christian og jeg tog en tur til kysten i dag. Det var dog ikke meget vi fik fisket. Der var fuldt af strandgæster og det var rigtigt varmt. Vi besluttede os for at køre hjem og hente fluestængerne til Put and Take søen i Pinds Mølle. Det var stadigvæk meget varmt og den tur gav heller ikke noget. Vi havde dog haft en dejlig dag og fået øvet fluekastet. Fotoet er fra en tidligere tur.

24. maj 2009 - Mariendal strand

Christian og jeg besluttede os for en tur til kysten for at fange hornfisk. Der var rigtig mange fiskere, der stod på stranden og forsøgte. Vi besluttede os for at bevæge os om på en anden side af en nærliggende bølgebryder. Hurtigt efter vi havde rykket, så vi den første havørred (smolt) springe. Det skulle vise sig at det blev et helt "festfyrværkeri" af springende små havørreder. Christian fiskede både med spinner og flue. Han så flere springende fisk. Han var slet ikke til at få hjem. Desværre fangede vi ingenting. Men det var en dejlig søndag med masser af oplevelser.

15. - 17. maj 2009 - Dejlig weekendtur med flotte havørreder

Jørgen, Thomas, Per og jeg har været på en ø-tur. En ualmindelig god weekend er veloverstået. Vi ankom til sommerhuset fredag og efter udpakning tog vi et aftentræk. Vinden var fra øst - desværre den forkerte side, men vi fandt et egnet sted til at "bade" fluen i. Vi fik allesammen med det samme kontakt med en masse hornfisk, som nappede dog uden at bide seriøst på. Efter ca. 1 times fiskeri lykkes det mig at fange en pæn havørred på 52 cm. Den tog hårdt og resolut på fluen - Carstens "pink killer". Efter et par spring og et par udløb var den i nettet. Det blev ikke til mere den aften. Vi tog hjem og spiste en solidt aftenmåltid – smørrebrød fra slagteren i Herning. På grund af vejr og især vinden fra øst, valgte vi at sove længe lørdag. Jørgen og jeg havde kun fluestangen med så, vi havde ikke så mange muligheder, vi valgte samme sted som dagen før. Thomas og Per valgte at et sted hvor der var direkte mod kysten, men alligevel med klart vand. Det lykkes Thomas at fange en fin havørred på 48 cm. Flot sølvblank. Det viste sig senere at den indeholdte hele tre tobiser og en brisling. Efter sen frokost tog vi til kysten igen. Denne gang lykkes det Jørgen at fange en havørred på 40 cm. Også i god form og med løse skæl. Senere på aftenen lykkes det Per at fange en måls fisk. Den fik friheden igen og vi fik nogle flotte billeder i ”kassen” af genudsætningen. Bagefter tog vi hjem og fik en velfortjent ”gryde” igen fra den lokale slagter i Herning. Søndag kastede desværre ikke havørreder af sig. Thomas stod dog for fangsten af turens hornfisk en 3-4 stykker. Per og Jørgen fik begge fornøjelsen i at fange alle turens undermålere. Det bliver således til 5 af dem. Vi valgte at tage en tidligere færge, da det ikke så ud at vinden ville ændre retning. ”Buttom line” det var en rigtig afslappende weekend, hvor vi nød natur og strand i dejligt selskab. Den tåler en gentagelse.

10. maj 2009 - Ny personlig rekord til Christian i Pinds Mølle

Det var søndag efter en god st. bededag med konfirmation i familien. Christian og jeg ville lige teste om vi havde glemt vores fluekast J. Vi pakkede grejet og kørte et par timer til Pinds Mølle. Det skulle igen blive en dag Christian aldrig glemmer.

Da vi ankom til Pinds blev en flok ponyer sat på græs for 1’ste gang i år. Det var helt tydeligt at de nød det. Én af dem var en hingst, som tydeligvis nød selskabet J. Christian og jeg øver tit i fluekast på græsplænen. Det for, at blive bedre til præcision i kastet. Det burde hingsten også have dyrket. Den havde adskillige ”missere”. Vi gik videre til næste sø for at fiske. Jeg fik efter kun 10 minutter fast fisk og Christian fik lov at nette min fisk som viste sig at være på 2 kg. Vi kom til at tale med en gut er formand for Hinnerup Lystfiskerforening. Han fik en rigtig pæn regnbue på 6,5 kg. I første forsøg smuttede den dog ud af Christians net, fordi den var alt for stor. Det lykkes heldigvis i anden omgang af få landet fisken. Jeg tog et par fotos som jeg har sendt til ham. Det gik et par timer og vi skulle hjem. Christian ville lige have skiftet fluen for sidste gang og han gik til den bagerste sø. Jeg fiskede videre der hvor jeg tidligere havde held til at fange én. Der var kun et kvarter til slut. Jeg hørte en del råbe fra en flok – jeg antog, var fra Jugoslavien. Jeg tog i første omgang ikke notits af dem. Jeg valgte dog – pr. instinkt at rulle ind for at gå om for at se. Det kunne jo være at det var Christian der havde fisk. Og minsandten. Drengen stod på den anden side af søen og havde netop landet en rigtig flot regnbue. Det viste sig at den var endnu større end den seneste store han havde fanget. Vægten stoppede på 4 kg – NY rekord til knægten OG endnu engang havde knægten slået sin far. Nu havde han sgu også fanget den største regnbue i år (foruden den største havørred år). Han er ved at blive lidt for dygtig. Han trøstede mig dog med, at jeg jo havde fanget den største hornfisk. Som om det var en trøst. Han var da også ved at flække af grin. Læs også om fangsten på sportsfiskerens hjemmeside.

2. maj 2009 - To timer ved Pinds Mølle

Lørdag skulle vi passe en fætter og et par kusiner. Da de sov til middag listede Christian og jeg afsted til Pinds Mølle et par timer. Det blev til masser af "øvning" men desværre ingen fisk. Christian fik prøvet en ny flueline, som jeg havde været i Grejbiksen og at købe. Det gik helt fint - lige bortset fra at vi havde en nul tur.

30. april 2009 - Ebeltoft Vig med Jørgen

Endelig til Jørgen og jeg af sat en af "vores torsdage" til fiskeri. Vi kørte til vores hot spot i Ebeltoft Vig. Straks ved ankomsten så vi jagtede tobiser i massevis. Da vi gik til vandet så jeg en stor blank side tæt inde på land. Fluen blev naturligvis præsenteret med det samme - dog uden held. Vandet var ginklart og der var højvande. Vi fiskede i ca. 4 timer og havde adskillige hug fra hornfisk. Jørgen fangende 3 hornfisk og jeg fik også et par stykker. På et tidspunkt fangende Jørgen en havørred på ca. 35 cm. Så den røg naturligvis tilbage i baljen. Det var en rigtig dejlig aften og vi kunne sagtens have fisket mere, men det var ved at blive mørkt. Jeg havde glemt mit kamera. Foto er fra en tidligere tur.

26. april 2009 - Sidste forsøg i Fjord til Fjord konkurrencen

Søndag morgen valgte jeg at tage af sted på en morgentræk alene. Jeg havde læst fangstrapporten på Fjord til Fjord cups hjemmeside. Det måtte kunne gøres bedre. Og jeg kunne lige nå et par timer inden indvejningen hos Grejbiksen. Jeg kørte til Ebeltoft Vig igen og lavede på vej derud en plan om at tage tre steder på hver 1 time max. Jeg kom der ud til en flot solopgang og gik i gang. Efter kort tid så jeg tobiser der blev jagtet. Jeg fik en hornfisk, men desværre heller ingen havørreder denne gang. Jeg kørte hjem kl. 9.30 og hentede Christian. Vi skulle jo ud og se afslutningen på fiskekonkurrencen. Der var fanget flere flotte fisk. Alt i alt en rigtigt god weekend med masser af fiskeri, solskin og gode madpakker. Knægten ville i Pinds Mølle som afslutning. Her måtte jeg dog sige stop til ham. Ikke mere fiskeri i den weekend.

25. april 2009 - Fjord til Fjord konkurrencen med Christian

Christian og jeg havde tilmeldt os til ”Fjord til Fjord” konkurrencen, som blev afholdt af Grejbiksen i Trige. Vi havde sendt tøserne på weekend, så vi havde hele fredag aften og lørdag for os selv. Vi ”varmede” op fredag med pizza og fiskefilm, masser af herresnak og ”Sportsfiskeren” som ”godnathistorie”. Bagefter pakkede vi grej til lørdagens tur. Vi valgte at lave en fluestang og en spinnestang klar til os hver. Kl. 06.00 ringede vækkeuret og jeg stod op og smurte madpakker. Christian stod op en halv time senere. Allerede på vejen derud besluttede vi os for at fluefiske fra starten. Vi ankom ca. kl. 08.00 til Ebeltoft Vig. Vi fiskede løs hele dagen J. Vi så masser af tobiser og pludselig fik Christian øje på en børsteorm. Det skulle vise sig at de var flere steder. Desværre var der ikke bid i Ebeltoft. Så vi besluttede os for at køre til Slettehage. Her fiskede vi en time, uden held. Vi køre derfor til Knebel Vig. Desværre var vinden blevet så stærk at vi ikke kunne fiske der. Så vi pakkede og kørte tilbage til Ebeltoft Vig. Her fiskede vi med spinner resten af dagen. Jeg havde en enkelt lille undermåler på som røg af igen. Desværre blev det heller ikke til fisk på land denne gang. Vi kørte hjem ved 19 tiden. Christian havde holdt godt ud, men han ville gerne hjem. Han havde dårligt sat sig ind i bilen før han sov. Jeg regnede med at lægge ham direkte i seng. Men nej. Han ”nakkede” lige en fiskefilm inden han gik til køjs.

22. april 2009 - Kort aftentur til Ebeltoft Vig med Olav

Olav og jeg tog en hurtigt aftentur til Ebeltoft Vig. Da vi kom til vandet var der allerede et par tyskere, som var i gang med fiskeriet. Vandstanden var på sit laveste, men ellers helt fint fiskevejr. Skyet og sol og lidt blæst med 6 sekundmeter fra nordvest. Det skulle vise sig at der var kommet hornfisk. Jeg havde hurtigt kontakt med én, som desværre røg af med det samme. Lidt efter lykkes det at få fanget en lille smolt. Den var ikke større end den burde flygte i modsat retning, når den fik øje på fluen. Olav gav lyd fra sig. Han havde en flot stor hornfisk. Den var på længe og gav god fleks på stangen. Desværre røg den af – ganske få centimeter fra strandkanten. Øv. Vi så masser at liv i vandet. Små fisk i stimevis. Det lovede rigtigt godt. Desværre døde intensiteten i fødeemner og der faldt ro på vinden. Vi så et par fisk mere. Desværre kom der ikke fisk med hjem til gryden. Måske kommer der fisk på land i weekenden i stedet.

16. april 2009 - Hurtig tur til Vejle fjord

Jørgen og jeg tog en hurtig beslutning om at vi komme på vores første ”torsdagsfisketur” i år. Vi aftalte at lave en let oppakning. Det vil sige klæde om med waders og hele "baduljen" hjemmefra. Først da vi sad i bilen besluttede vi destinationen. Valget faldt på Vejlefjord. Det gik rask ned til Vejle og vi kunne nemt tage de tilriggede stænger ud fra bilen og trække vadestøvlerne på. Vi gik ned og fik et par dejlige timer. Vandet var fint og klart og der var masser af gode bundforhold. Men så hørte det desværre også op. Vi så desværre ingen fødeemner og heller ingen havørreder. Alligevel var vi glade for at have prøvet vores gamle sted ved fjorden. Næste gang bliver højst sandsynlig ved vores yndlingspladser ved Ebeltoft Vig. En dejlig tur også selv om vi har den første ”sølvfisk” til gode i år.

12. april 2009 - Tidlig morgentur ved "Skansen" på Tåsinge i det sydfynske øhav

Vi har været på familietur i Svendborg. Jeg listede mig afsted kl. 05.00 for lige at få et par timer inden morgenmaden. Dagen før havde jeg været rundt for at spotte et par steder som jeg havde hørt om fra Mik i Grejbiksen. Det ene sted mødte jeg en flok lystfiskere som var på tur. De gav mig nogle gode designer omkring hvor jeg kunne vade ud langs kysten. Der er nemlig stærk strøm i Svendborgsund. Jeg stod klar med fluestangen kl. 06.00 og solen ville stå op ca. kl. 06.23. Jeg oplevede solopgangen og der var rigtigt dejligt med udsigt til Svendborg og broen til Tåsinge. Desværre var der ingen fisk og ca. 07.00 begyndte det at blæse på fra Øst. Der var ikke helt til min bedste side - så jeg valgte at stoppe. Det var alligevel dejligt at være på fremmed vand.

10. april 2009 - Christian sætter endnu en personlig rekord - 1'ste havørred

Vi har været med familien på en påsketur til Svendborg. Vi overnattede på Hotel Christiansminde som ligger ved Svendborgsund. Christian var gået alene ned på broen for at fiske. Jeg mødte ham senere hvor han grinede over hele hovedet. Jeg spurgte ham hvad han lavede og han svarede "Jeg fanger da bare havørreder". Minsandten, han havde fanget en havørred på 41 cm. Her er hans egen beretning:

Jeg var gået alene ned til broen. Min far tog sig en lur. Først så jeg en havørred som fulgte efter mit blink. Så så jeg nogle fisk i overfladen længere ude. Jeg kastede ud og mærkede kort efter noget der rykkede i mit blink. Og det blev ved. Jeg så at der var en havørred på. Jeg fik mit net foldet ud. Første gang svømmede den ud af nettet igen. Anden gang fik jeg den fanget. Jeg fik den til at svømme baglæns ind i nettet. Det var min første havørred som var stor nok. Jubii.

8. april 2009 - Pinds Mølle

Christian og jeg tog en kort tur på 2 timer ved Pinds Mølle. Desværre havde vi ikke selv held i sprøjten.  Christian gik som sædvanelig rundt for at hjælpe, hvis det skulle være nødvendigt.

5. april 2009 - Christian sætter ny personlig rekord i Pinds Mølle

Christian og jeg tog en tur til Pinds Mølle. Det blev en tur som knægten sent vil glemme. Han sagde på vej i bilen at han gerne ville slå sin egen rekord og fange en "2 kilos". Vi smuttede op i kiosken hos Lilian og købte kort til 4 timer. Christian stak hurtig af og jeg gik lidt rundt for mig selv. Jeg fik efter 45 minutter øje på ham igen. Han stod og fightede en pæn fisk. Flere mente at jeg burde skynde mig derhen. Det tog jeg nu ganske roligt. Der var fuld kontrol over det. En dreng i nærheden spurgte Christian om han skulle hjælpe og Christian sagde Ja. Mens de to fik fisken i land kunne jeg stille og roligt gå rundt og tage billeder. Christian lignede mere og mere en flækket træsko. Han smilede fra øre til øre, da det gik op for ham at fisken vejede hele 3,5 kg. Og det kunne jeg godt forstå. Turen bød på nogle gode friskbagte boller og varm kaffe. Jeg kom i snak med to ældre herrer som også fiskede i Bjerkreim i Norge. De var vældig hyggelige og vi kunne udveksle steder og minder. Kort før turen var slut skulle jeg da lige prøve en sidste gang og fik en lille regnbue på 1,5 kg. Så stod det 1-1 - undtagen på vægten. Det var en rigtig god mærkedag i dag - med ny PR til knægten.

4. april 2009 - Fornæs fyr

Fri i hele 10 dage. Der er lagt i kakkelovnen til fiskeri. Christian og jeg tog i dag til Fornæs for at prøve kysten med spin. Det var en flot solskinsdag med temperaturer i nærheden af 17 grader. Vi mødte Olav og Michael fra mit arbejde. De havde haft et par hug. Desværre fangende vi kun masser af frisk luft ved kysten. Så på vej hjem i bilen blev vi enige om at tage en "slutter" ved Pinds. Vi kom hjem stillede kystudstyret og kørte igen inden for 5 minutter. Dorthe grinede bare af os. Desværre blev det heller ikke til fisk. Men det var en rigtig god dag. Som måske skal gentages i morgen.

31. marts 2009 - Årets første tur med knægten

Christian og jeg havde længe planlagt, at vi skulle afsted dagen efter hans fødselsdag. Aftalen var at Christian valgte tid og sted. Han synes ikke at valget var svært - han ville starte i Pinds Mølle og bagefter kunne vi så tage en tur til kysten. Vi fik pakket al vores gear og tog afsted Vi ankom til Pinds ca. kl. 10.00 og købte i første omgang 3 timer. Efter en time fik jeg kontakt med en fisk. Vi havde aftalt at hvis Christian ikke havde fanget noget skulle han fighte den første fisk. Han fik stangen og så gik det løs. Jeg synes at det var en lidt underlig fight - som mindede lidt om en fight på kysten af en havørred. Fisken kom på land og det viste sig at være en smuk bækørred på 42 cm. Christian var pavestolt og dagen var reddet. Jørgen kom forbi med en kold øl. Christian og jeg købte 1 times fiskeri mere, i stedet for at køre til kysten. Det blæste en del og det ville være for koldt. Jeg fik en regnbue på 3.5 kg. Den gav en ok fight og Christian nettede fint fisken. Begge fisk blev taget på fluen cats whisker. Vi kørte hjem og var naturligvis en del slappe oven på en så kold men rigtig god dag. Christian er glad for at være i gang igen.

7. marts 2009 - Der gik rav i årets 1'ste tur

Mark, Jørgen og jeg havde sat hinanden i stævne ved Ebeltoft Vig. Vi mødtes ca. kl. 10.00 og fik et rundstykke og en kop kaffe hver og en rigtig god snak. Oven på vinterens pause foregik det i et lidt "rustent" tempo. Vi gik til vandet og prøvede vores sædvanlige hot spots. Humøret var ganske højt. Det var første tur ved vandet i år. Efter et par timer uden at mærke eller se noget der mindede om havørreder, blev vi enige om sat skifte sted. Desværre var der heller ikke at få kontakt der. På vejen til bilerne fik jeg øje på noget som viste sig at være rav. 2 minutter efter fandt Mark også et stykke rav. Så gik der sport i den. Det lykkes mig at finde endnu et stykke. Vi gik til bilen og drak eftermiddagskaffe. Jørgen og jeg blev enige om at køre om til et af mine gamle steder ved Knebel Vig. Der havde jeg ikke fisket i ca. 10 år. Vi kørte lidt rundt og fandt faktisk ned til hvor jeg plejede at parkere. Vi mødte en ældre mand som viste os lidt rundt ved Vigen. Det var ganske underholdende. Han sagde farvel og vil gik ud for at prøve lidt. Vi fik set stedet. Og blev enige om, at der skal fiskes en anden gang. Vandstanden var meget lav, men det så rigtig godt ud. Alt i alt - selv om der ikke var fisk - så var det nogle veltilfredses herrer der vendte tilbage til bilen. Det var en rigtigt god dag - og vi var på banen igen.