Skjern Å

1. - 3. juni 2018 – Netværks weekend med Bliv NaturligVis

Bliv NaturligVis havde inviteret de frivillige formidlere på weeekend ved Zpey Logden ved Skjern Å. Vi skulle netværke og hygge os sammen.

Ikke alle var lystfiskere, så der var fredag planlagt foredrag omkring Skjern Å laksen af Søren Larsen fra Danmarks Center for Vildlaks. Det var yderst interessant at høre omkring historien bag laksen og ikke mindst Skjern Å.

De fleste tog allerede ud og fiske fredag. Desværre var vandtemperaturen ved at være for høj til Catch and Release. Når vandtemperaturen nærmer sig de 18 grader er anbefalingen at slutte fiskeriet. Vi besluttede derfor at vi stoppede fiskeriet , når temperaturen kom i nærheden. Det skulle derfor kun fiskes tidlige morgen de to næste dage.

Lørdag stod den på meget tidlig fiskeri. Jeg var ved vandet sammen med Jørgen, Mads og Magnus allerede kl. 4.06, godt en time før solen stod op. Hold da fast en flot morgen. Jeg gik i mine stille tanker og blev afbrudt at et højt plask. Jeg vendte mig om og så halen af en laks. Jeg gik ca. 20 meter tilbage opstrøms og fiskede til den. Desværre ville den ikke noget. Jeg gik længere nedstrøms og kom til et nyt sving. Jeg kunne se en medfisker ankomme på modsat side. Jeg lod ham fiske først nedstrøms. Jeg satte taske og stang. Da jeg vendte mig om hugge en laks på hans flue. En kort figth begyndte. Jeg rodede med at få mit kamera frem. I det samme røg laksen af. Den plantede desværre fluen i sivene og efterlod en ærgerlig fisker tilbage. Vi fik en kort sludder. Vi var enige om at det var en fed oplevelse, på trods af den røg af.

Mads og Magnus havde mere held i hele 45 minutter lykkes det dem at få en laks til at puffe til en flue og en wobler. Den valgte dog til sidst at ignorere deres agn. Vi kørte tilbage til Zpey Logden for at få en lur inden der var foredrag med Jesper fra Fiskeeventyr og efterfølgende undervising i fluekast ved Per Gylling fra Zpey. Hen under aftene stod den på hygge med god mad i godt selskab.

Søndag var der igen tidligt op. Jørgen og jeg skulle omsætte vores nye viden om 2-hånds fluekast til praksis. Det gik slet ikke. Vi var trætte, så vi satte os ved åen og kogte vand til en kop kaffe, mens Mads og Magnus ufortrødent fiskede videre.

Vi mødtes med de andre til brunch ved Zpey Logen. Efter den besluttede vi at

rydde op og sige tak for denne gang.

Fantastisk weekend i godt selskab er overstået. Trætte og mætte på oplevelser