Djursland

14. juli 2018 – Far/søn tur gav 2 stk. havørreder

Christian og jeg havde et godt stykke tid talt om at tage en tur på kysten, efter hans hjemkomst fra Aalestrup Naturefterskole. Valget faldt på en aftentur, da sommeren jo har været meget varm, mente vi at det var det bedste tidspunkt (frem for at stå tidligt op iflg. Christian).

Vi satsede på en sommerplads, som vi tidligere har besøgt sidste år. Det skulle vise sig at være en god ide. Vi ankom til vandet ca. kl. 19. Efter indtagelse af en sandwich og en cola gik vi mod fiskevandet.

Vi så masser af liv allerede på vejen ud til hotspottet. Der var stimer af tobiser i overfladen og ringende fisk. Det lovede godt. Vi havde erfaring med at pladsen kunne være lidt drilsk. Enten tog havørrederne på spin ellers så var det på flue. Ingen gylden mellemvej. Vi havde derfor lavet en fuld gardering. Vi havde taget begge slags stænger med. Igen en god beslutning.

Efter et stykke tid og skift mellem henholdsvis fluestang og spinnestang, havde Christian en havørred der huggede på wobleren. Den røg desværre af. Historien gentog sig et par gange (eller fire). Jeg lagde fluestangen og skiftede til spin. Christian havde pludselig fast fisk. En rigtig tyk sommerfisk, en havørred på 47 cm, blev kanet op på stranden. Flot flot havørred. Jeg kom til og den blev hurtig gokket (perfekt til varmrøgning i morgen). Klokken var ved at blive mange. Jeg tog de tre sidste obligatoriske kast. Det sidste allersidste kast blev lagt langs kysten. Flere hængende spinstop undervejs. Jeg mærkede lidt. Det var som om, der var en lille tobis på krogen. Jeg kørte forsigtigt ind. Christian stod og kikkede på. Pludselig var det som om ”tobisen” blev en monster. Det viste sig nemlig at være en havørred, som opdagede at den var kroget. Fanden tog ved den og den lavede en lille udløb og væltede rundt i overfladen. Jeg fik en mindre chok. Det havde jeg ikke ventet. Christian skreg af grin. Det må havde set sjovt ud. Den blev hurtigt nettet. Krogen røg ud af munden i det samme. Vi gav et hive five til hinanden. Havørreden målte 46 cm og lidt tyndere end den som Christian havde fanget (selvfølgelig). Den fik ligeledes et gok. To gode sommerfisk på land, med hjem til gryden. Vi pakkede og kørte hjem. Dejligt start på ugen som skal stå i fiskeriets tegn.

Note:

Christians tykke havørred havde intet maveindhold.

Der kom til gengæld et par rigtig flotte tykke fileter ud af den.

Min havørred havde en enkelt tobis i maven.

Den blev også til et par OK fileter.