Copyright © flueinakken.dk

Århusbugten

9. september 2017 – En havørred fandt fluen

Min familie skulle i hver sin retning til aften. Jeg benyttede lejligheden til at tage en aftentur til kysten.

Jeg ankom til fiskevandet ca. kl. 16 og gik straks i gang med at lægge fluen ud. I tredje kast havde jeg en følger og i kastet efter et godt hug, hvor havørreden desværre røg af. Jeg havde valgt en strategi om at fiske et stort område og et langt stræk af. Efter et par timer, hvor jeg kun havde mærket et par havørreder ud de bed helt på, gik jeg tilbage til udgangspunktet. Klokken nærmede sig kl. 19. Denne gang forsøgte jeg at ændre taktik. Jeg gik så langt ud jeg kunne og ville fiske mod land. Jeg hørte en godt plask i nærheden. Lidt efter sprang havørreden igen. Det var lidt ude fra kastehold. Jeg nærmede mig forsigtigt stedet. Jeg kastede først til der hvor den sprang. Intet skete. Jeg lagde fluen ud til venstre og endelig lidt til højre fra stedet. Denne gang huggede den. En god lille fight begyndte. Jeg havde desværre glemt mit net. Så det blev et meget hurtigt foto. Jeg havde nemlig havørreden i højre hånd og måtte kante mig til et billede med venstre. Umiddelbart efter genudsatte jeg havørreden. Jeg tog et stangmål. Havørreden vurderede jeg til 45-46 cm. Den var godt tyk og begyndt at få en gylden farve. Den skulle have lov til at vandre op i åen for at gyde. Ca. kl. 20.15 gik jeg tilbage til bilen. Det var en dejlig aften ved vandet. Perfekt vandstand og vind. Lette bølger og en flot solnedgang.