30. december 2011 - Ebeltoft Vig

Christian og jeg kørte en lille tur til Ebeltoft Vig. Vi "trængte til" 1-2 timer, hvor vi kunne lægge fluelinen ud i vandet for en sidste gang i år. Det var flotte 1½ time vi var afsted. Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel og der var lette krusninger på vandet. Vinden var helt rigtig og temperaturen var omkring 5 grader varmt. Alligevel blev det desværre ikke til fisk. Vi vendte bilen mod Kolt og passerede en Statoil tank, hvor jeg tankede kaffe og Cola med tilhørende franske hotdogs. Dejlig tur - glæder mig allerede til næste tur i det nye år.

20. oktober 2011 - Kysing Strand

Jeg kørte til Kysing Strand. Jeg havde medbragt en ny opfunden flue, som Christian og jeg havde bundet.. Da jeg kom til kysten blæste der en perfekt vind fra nordvest. Der var samtidig en dejlig høj vandstand. Jeg gik hurtigt til hot spottet. Jeg fiskede først 5 minutter med en flue som sad på stangen fra sidste tur. Hurtigt skiftede jeg til den nye flue uden navn. Første kast og så var der fast fisk. En pæn blank havørred på 41 cm var kroget. Det fik friheden igen efter et par hurtige fotos. Dejligt. Efterfølgende valgte jeg at fiske bevægeligt ned langs kysten. Efter en time uden det mindste liv, kom der er par venlige medfiskere. Jeg sludrede lidt med dem inden jeg gik til bilen. Uden dog, at afsløre mit hot spot.

19. oktober 2011 - Pinds Mølle

Christian "nuppede" lige 2 time ved Pinds Mølle alene.

Det blev til 2 regnbuer på henholdsvis 1 kg og 2 kg.

Som han selv sagde "han trængte lige til at komme afsted alene.

17. oktober 2011 - Pinds Mølle

Det er efterårsferie. Christian og jeg har bundet fluer til kysten i flere dage. Mandag blev lysten til fiskeri alligevel for stor. Vi måtte ud med fiskestangen. Dorthe var på arbejde. Camilla var hos en veninde. Der var ingen tvivl. Vi blev hurtigt enige om at vi ikke kunne nå til kysten. Klokken var allerede blevet 15.15. Vi besluttede derfor at køre til Pinds Mølle. Vi fik af vide, at der havde været mange mennesker i løbet af dagen - også institutioner. Så det var godt at vi først kom nu. Vi købte et par timer og gik i gang. Det varede ikke længe før Christian havde sin første regnbue. Den var ca. 2½ kg. "Den er taget på en hjemmelavet flue - og sådan en har du ikke", grinede knægten sgu. Det hjalp lidt på humøret at jeg derefter tog 2 regnbuer i træk (godt nok kun på hver 1½ kg). Christian gik "søen rundt" og kom tilbage med en flot regnbue på 4½ kg. Hurtigt blev den efterfulgt af en ny på 3½ kg. og lidt senere en på 3 kg. Så var linjen ligesom lagt! Vi valgte at rense fiskende inden det blev helt mørkt. Det var en hyggelig tur.

9. oktober 2011 - Vejle Fjord

Sidste weekends succes skulle gentages. Christian og jeg tog en hurtigt tur til Vejle Fjord. Vi ankom ca. kl. 13.00 til hot spottet. Der var meget stille. Vi så og mærkede ingen fisk. En lille nedtur ovenpå de seneste oplevelser. Det viste sig da også. at tålmodigheden hurtigt var brugt op. Og vi vendte bilen hjem mod Århus igen.

2. oktober 2011 - Vejle Fjord

Christian var naturligvis misundelig på mit og Oles fiskeri om fredagen. Han havde lagt i "ovnen" til at vi skulle afsted søndag. Knægtens værelse var støvsuget og han havde ryddet op. Alle hans lektier var lavet. Så jeg kunne dårligt sige nej til at tage afsted J. Jeg besluttede at køre til samme hot spot et par timer. Hele turen derned forsøgte jeg at sige "det er ikke sikkert at der er nogle havørreder. Det kan jo være at de er svømmet væk igen". Christian var "edderspændt", så det troede ikke på mine spådomme. Omvendt håbede jeg naturligvis at der stadigvæk var fisk. Det kunne jo være rart at han fik fanget en på fluen. Vi ankom til hot spottet og pakkede ud. Der kom samtidig en bil med en medfisker. Han spurgte om vi havde set fisk. Det havde vi "naturligvis" ikke. Vi skulle jo blot ud for at prøve fluestangen ved fjorden for Christians skyld. Medfiskeren kørte med det samme igen. Christian og jeg gik til vandet. Heldigvis var fiskende ikke forsvundet. Allerede da vi kom ned til stranden så vi flere springende havørreder. Christian gik straks i gang. Allerede i første kast fik han en pæn havørred, som dog røg af inden den kunne nettes. Herefter fulgte et par timer med springende fisk, masser af mistede fisk og masser af hug. Christian fangede 4 stk. havørreder. Det samme gjorde jeg. Glade for stillingen 4-4 kørte vi hjem til Århus igen. Hold op for en dejlig oplevelse - denne gang var der ingen tvivl. Det var den bedste fisketur vi til dato har haft sammen ved kysten. Jeg tror for alvor at der er "født" en ny kystfluefisker.

30. september 2011 - Vejle Fjord

Efter morgenturen ved Vejle å, valgte Ole og jeg at tage et par timer ved Vejle Fjord. Det skulle vises sig at være en rigtig god beslutning. Vi gik til første hot spot. Her så vi med det samme, flere springende havørreder. Derudover var der masser af liv i vandet og mange fødeemner. Desværre ville havørrederne ikke noget, så vi valgte at køre et andet sted hen. Vi ankom til stedet. Mens Ole viste mig til rette på stedet - så vi straks springende havørreder igen. Der var masser af liv, springende fisk og fødeemner i vandet. Det lovende godt. Vi var dog ikke så optimistiske. Vi havde jog lige prøvet at de ingenting ville. Vi gik til vandet. Ole startede først og jeg gik 10 skridt - Ole råbte "FISK". Det var sgu. Fisken blev hurtigt forenet på et billede og sat retur i baljen. Jeg fortsatte mod stedet hvor jeg skulle fiske. Jeg nåede at trække lidt line af hjulet og skulle til at kaste. "FISK" råbte Ole igen. For h...! Den var god nok. En havørred på 52 cm kom på land. Jeg gik tilbage og besluttede mig at fiske - uanset om Ole ville flere. På mindre end en time havde han fanget 5 stk. havørreder mellem 45-52 cm. Jeg havde fanget NUL. Øv skulle det blive en af disse dage. Ole skulle hjem og gik til bilen. Han ville vente på mig, da jeg lige ville prøve 15 minutter mere. Ole gik 30 skridt og så kunne jeg råbe "FISK". Det lykkes mig at fange en havørred på 48 cm. Jeg fik en mere inden jeg gik til bilen. Ole kørte hjem. Jeg syntes lige jeg ville prøve et par timer mere J. Det lykkes at fange yderligere 5 havørreder (og havde mistet lige så mange). Jeg havde rigtig mange hug og så konstant springende fisk rundt om mig. De fleste havørreder var klædt i efterårets "gydedragt", så de røg tilbage i "baljen". Det er første gang at jeg har oplevet et sådant eldorado af fisk. Mæt og træt på dagen oplevelser kørte jeg hjem igen, da det blev mørkt.

30. september 2011 - Vejle Å

Ole og jeg havde aftalt at vi tog en morgentur ved Vejle å. Vi mødtes ved klubhuset kl. 7.30. Vi kørte herefter til åen ved Godset. Mens vi riggede til så vi to råvildt som kom lydløst hen over marken, ganske tæt på parkeringspladsen. Det var fantastisk flot syn at se i morgendisen. Selve trækket af åen var rigtigt dejligt. Det var nemt tilgængeligt. Og jeg nød at gå ned langs åen. Det var første gang jeg besøgte "Godset". Det lykkes at fange en lille bækørred og "rejse" en pæn havørred. Jeg havde også et par hug. Det samme gjorde Ole. Vi mødtes igen efter 3 timer og spiste vores madpakker. Det var en rigtig dejlig morgen ved åen. Der var masser af liv.

25. september 2011 - Kysing Strand

Christian og jeg tog lige et par timer med fluestangen ved Kysing Strand. Der blæste en let vind fra sydøst - så vinden var ikke helt optimal. Vi fiskede i en lille time uden resultat. Christian var på nippet til at give op. Vi mødte en lokal spinnefisker. Han kunne berette om flere gode "badekar" længere henne på stranden. Han tilbød at Christian kunne gå lidt hen ad stranden med ham. Christian var klar og fulgte efter ham. Jeg tog et par kast og fiskede op imod dem. Havørrederne var svære. Så det var noget af en overraskelse, da jeg pludselig fik fast fisk. En lille havørred på 35 cm sad pænt på fluen. Den havde jeg ikke lige se komme. Lidt senere pakkede vi sammen og gik den lange tur tilbage. Mens jeg af lage rapport til Jørgen via telefonen, så jeg en springende havørred. Jeg fik Christian gjort opmærksom på den. Han lagde fint fluen ud til stedet et par gange. Havørreden gik igen fri af vandet. Desværre lykkede det ikke. Vi fortsatte derfor til bilen. Vi var enige om, at det havde været en dejlig tur. Tilfredse med dagen kørte vi hjem.

16.-18. september 2011 - Endelave

Jørgen og jeg havde sat fiskegutterne Bjarne, Thomas og Per i stævne på en ø-tur til Endelave. Vi startede fredag aften med fremragende fiskevejr. Der blev landet et par havørreder - dog kun undermålere. Lørdag blæste det desværre en "halv pelikan" fra sydøst. Så det var først hen under aften, at det blev til et par timers fiskeri. Thomas og Jørgen fangede et par torsk på. Søndag var vinden heldigvis gået i ren Øst. Det betød at turen var reddet. Der var igen perfekte forhold til fiskeri. Vi fik en del havørreder igen (undermålere). Turen i sig selv var rigtig god. Ud over der blev fanget 14 havørreder og et par torsk, blev der hygget, fortalt løgnehistorier fra "å", "kyst" og "hverdagen". En sådan tur er svær at få ud af kroppen igen, så mon ikke snart vi hver især skal ud og "vifte" med fluestangen. Tak for turen gutter - det var dejligt og hyggeligt at møde Jer igen. Vi ses "knæk og bræk". Jørgen og Carsten.

16. september 2011 - Sunds Sø

Christian på besøg hos sin mormor og morfar i Sunds. Han havde taget fiskestangen med. "Halen" et stykke at Sunds sø blev fisket grundigt igennem. Det resulterede i 5 flotte aborrer og et par "følgere" i form af gedder. Det blev udvekslet SMS'er og telefonsamtaler med gutterne der var på ø-tur.

4. september 2011 - Pinds Mølle

Christian og jeg skulle have været en tur til kysten. Desværre lovende DMI tordenvejr i løbet af eftermiddagen. Vi valgte derfor at tage en tur til Pinds Mølle. For en gangs skyld "vandt" far over sin søn. Jeg fangende nemlig en fin regnbue, som vi fik med hjem som den eneste. Det skal dog siges at Christian fejlkrogede en regnbue. Han insisterede på at den skulle genudsættes. "Når den nu ikke var fanget rigtigt skulle den naturligvis ud igen". En rigtig flot gestus. Min regnbue blev lagt i salt og sukkerlage da vi kom hjem. Og den blev røget senere på kuglegrillen. Den smagte fremragende.

3. september 2011 - Roldsøgaard

Det var endeligt lykkes at finde "et hul" i kalenderen, så Jørgen, Klaus og jeg kunne tage en tur til kysten sammen. Det var rigtigt længe siden. Valget faldt på Rold Søgård. Vi havde aldrig været der før. Vinden var sydøst og alle vore kendte pladser kunne ikke fiskes ordentligt. Så hjalp lidt søgning på et par gode kollega hjemmesider. En side anbefalede netop dette hot spot. Det skulle vise sig at være en rigtigt god beslutning. Vi ankom til vandet ca. kl. 11.00 og skulle fiske med stigende vand indtil kl. 15.00. Hele strækket var rigtigt indbydende. Der var masser af liv og fødeemner i vandet. Kutlinger, mysis og rejer vrimlede for hvert skridt vi tog i vandet. Det tegnede godt. Vi fangede 8 stk. havørreder i alt. Størrelsen var dog kun 25 - 40 cm. Klaus fik 5 stk. og jeg fik 3 stk. Alle blev naturligvis genudsat. Vi så råvildt der gik langs vandet. Et imponerende syn. Det lykkes også mig at finde en flaskepost. Den var fra en tysk dreng, som havde søsat "posten" engang i maj måned. Den må jeg hellere svare ham på. Det var en dejlig dag ved kysten. Nyt fiskevand blev afprøvet og godkendt. Der var virkeligt smuk og det er bestemt ikke sidste gang vi fisker der. Dejligt at være på tur med Klaus igen - Tak for turen Klaus.

27. august 2011 - Pinds Mølle

Christian tog alene en tur til Pinds Mølle, mens jeg tog en tur til Vejle å. Christian igen kunne berette om masser af fisk i overfladen ved søen. Han fangede 2 pæne regnbueørreder, som han på billedet er i gang med at rense.

27. august 2011 - Vejle Å

Jeg havde sat Christian af ved Pinds Mølle og vendt bilen mod Vejle. Jeg måtte lige ned og se på "det smukke å vand". Da jeg ankom, kunne jeg se, at der var kommet endnu mere vand i åen siden sidste uge. Der var igen meget drivende grøde i åen og den var meget beskidt ØV. Det skulle vise sig at der kom endnu mere ØV. Jeg var netop kommet til stykket ved parkeringspladsen, da min å-stang "bukkede under" og knækkede. Heldigvis havde jeg en reservestang med. Jørgen havde nemlig glemt sin gamle 9,6" stang fra kysten i min bil. Jeg besluttede at rigge den til og fortsætte alligevel. Ærgrelsen var dog stor og det var lidt svært at koncentrere sig. Jeg så pludselig en havørred på 4+ kg vende i åen lige bag ved mig. Forsigtigt gik jeg 20 meter tilbage opstrøms og nærmede mig stedet igen. Desværre ville den ingenting. Aftenen var udsædvanelig smuk og det var nu alligevel en dejlig tur.

21. august 2011 - Vejle Å

En planlagt kysttur til Djursland med Klaus og Mark måtte desværre aflyses på grund af dårlig vind. Jeg inviterede i stedet Jørgen med på et gæstekort til Vejle å. Han skulle se det dejlige fiskevand. Vi satte hele dagen og aftenen af fra kl. 12.00. På den måde kunne han lære åen at kende inden mørket faldt på. "Monteret" med rigeligt kaffe, sodavand og madpakker, gik turen sydpå til Vejle. Vi fiskede og hyggede hele dagen. Fangstmæssigt blev det til et par mindre bækørreder og en havørred til hver. Jørgen fik en fin havørred på 42 cm. Jeg selv fik en på små 40 cm. Begge havørreder blev nænsomt genudsat efter fotosession. Efter den sidste fotosession valgte Jørgen at skyde genvej gennem nogle buske. Det resulterede i et vældigt morsomt syn. Jørgen gik næsten på grøden langs åen. Han havde nemlig trådt i et hvepsebo. En enkelt hveps stak ham på armen. Jeg morede mig en hel del over det spring han tog, da det skete. Men blev alligevel lidt nervøs, da der begyndte at sværme flere hvepse rundt om os. Så vi gik hurtigt videre. Det var en dejlig aften og endnu bedre at have sin faste fiskemakker med til "kongevand". Jørgen er heldigvis på venteliste til Vejle Sportsfiskerforening. Så han bliver forhåbentligt fuldgyldigt medlem næste år. Så mon ikke der kommer flere gode ture til Vejle å.

21. august 2011 - Pinds Mølle

Christian tog alene en tur til Pinds Mølle, mens "de store drenge" tog en tur til Vejle å. Christian kunne berette om masser af fisk i overfladen ved søen. Han fangede 2 pæne regnbueørreder på hver 3,5 kg. Begge fisk lå renset og klar til filetering da jeg kom hjem fra Vejle å turen. Fotoet er fra en af hans tidligere ture til Pinds Mølle (jeg må snart have lært drengen at tage nogle billeder).

6. august 2011 - Harlev Put and Take

Fredagens begivenhed med SFO'en havde givet Christian "blod på tanden". Han fik lov til at tage 3 timer til søen. Og han havde ret.

Det var rigtig flotte klarvandet søer. Omgivelserne var bare smukke.

Det lykkes ham at fange en enkelt regnbue, som senere røg på kuglegrillen og blev røget.

Hold op hvor den smagte godt.

19. august 2011 - Vejle Å

Efter flere dage med masser af regn, besluttede jeg at tage en aften tur til Vejle Å. Det viste sig at der var kommet rigtig meget vand i åen. Desværre var der også lige skåret grøde og den var meget beskidt. Det drev i flere store "klatter" nedstrøms. Oveni var der temmeligt meget vind - helt op til 15 m/s. Jeg besluttede at vente 1 time med at fiske. DMI havde lovet faldende vind i løbet at aftenen. Det viste sig heldigvis at holde stik. Jeg monterede et hurtigt synkende forfang og en tung flue. På den måde kunne jeg komme ned under al det drivende grøde uden at hænge fast. Teorien var også at jeg skulle ned til fiskene. Det lykkes og jeg kunne fiske indtil det blev mørkt. Jeg oplevende en enkelt havørred i overfladen ellers intet. Det havde dog givet mig mod på at prøve et par dage senere - da åen så måtte være bedre. Det var nu alligevel en dejlig aften og åen var rigtig flot og gå ved.

5. august 2011 - Vejle Å

Jeg har fuldstændigt tabt mit hjerte til Vejle å. Alle gangene jeg har været i åen, har jeg set eller mærket fisk. Jeg venter dog stadigvæk på den rigtige størrelse fisk. Jeg havde en flot aften ved åen. Jeg mærkede et ordentligt "drøn", mistede en fisk på ca. 1,5 kg og fik en enkelt undermåler på land. Jo - den å kan anbefales.

5. august 2011 - Harlev Put and Take

SFO'en havde arrangeret at ungerne skulle i Harlev Put and Take. Christian havde aldrig været der før (det har jeg heller ikke). De var afsted en del voksne og en flok unger. Samlet fangede de 6 stk. regnbuer. ALLE fiskene blev fanget af Christian. En af pædagogerne spøgte, ”nu gad de ikke længere have blærerøven" med. Christian var meget begejstret for forholdene i søen. Vandet var meget klart og man kunne følge fiskene runde i søerne. Der skulle han ud igen. Han fik de to største med hjem. Resten skal laves på bål i SFO’en mandag.

31. juli 2011 - Pinds Mølle

Christian har været en tur hos sin mormor og morfar hele ugen. Lysten til Pinds Mølle var derfor stor. Han fik lov til at komme til søen alene. Jeg hentede ham efter godt 4 timer. Han var lidt slukøret. Han havde nemlig ikke fanget noget. Dette til trods, lå der 3 stk. fine regnebuer i køletasken. Dem havde han fået at en venlig fluefisker. Christian havde hjulpet ham med at nette fiskene. Jeg gik i gang med at rense og filetere fiskene og Christian ville lige fiske de sidste 15 minutter. Heldigvis fik han selv en fin lille regnbue på 1 kg til slut. Så var han helt tilfreds igen. En af regnbuerne røg straks på grillen da vi kom hjem. Den smagte rigtigt godt.

29. juli 2011 - Vejle Å

Efter arbejde valgte jeg at tage en tur til Vejle å. På motorvejen kørte jeg igennem et voldsomt skybrud. Det ophørte heldigvis ved Hedensted. Selve Vejle Å dal gik fri af skybruddet. Det skulle vise sig at blive rigtig en flot aften. Jeg så masser af springende bækørreder og hele to pæne havørreder der sprang i åen. Jeg fangede ikke fisk, men det var en rigtig god og hyggelig aften. Jeg mødte Ole og vi fik en kop kaffe inden jeg pakkede og kørte hjem igen.

26. juli 2011 - Lilleåen

Olav og jeg havde aftalt at tage en tur forbi Lilleåen. Jeg ankom til Bidstrup Gods ca. kl. 19.15. Vejret var fint - næsten for fint (En time senere blev det dog bedre). Jeg valgte at gå hele turen opstrøms til skoven - for så at fiske nedstrøms med fluen. På vejen så jeg flere fisk - lige fra små bækørreder til pæne fisk. Lilleåen er lidt vanskelig at fluefiske i. Især efter jeg er blevet vant til at fiske med flue i Vejle å. Til min store overraskelse mødte jeg en anden fluefisker. Vi tog en fin snak lidt opstrøms en godt sving på åen. Mens vi talte kom en spinnefisker opstrøms. Vi havde begge hver især set en fisk ringe i svinget. Jeg sagde til min medfisker, at når spinnefiskeren kom til svinget ville han fange fisken. Han var enig. Ganske rigtigt - kun 2 kast - så var der fast fisk. Det var en lille havørred, som hurtigt blev genudsat. En sjov oplevelse. Vi takkede for snakken og gik herefter i hver sin retning - min tilbage mod bilen. På vej tilbage mødte jeg et kronvildt. Den var utrolig flot, bred og med 3 takker på hvert gevir. En flot oplevelse. Det var en dejlig tur - men jeg må indrømme at jeg har tabt mit hjerte til Vejle å. Så det bliver nok ikke til mange flere ture ved Lilleåen i år. Energien bliver i stedet lagt ved Vejle å.

23. juli 2011 - Ebeltoft Vig

Christian, Jørgen og jeg tog en sen eftermiddagstur til kysten. Vi kom til hot spottet ca. kl. 15.00. Desværre blæste vinden fra en forkert retning. Alligevel lykkes det Jørgen at fange en undermåler, som hurtigt blev genudsat. Efter et stykke tid besluttede vi os at prøve et stræk som Christian og jeg havde fundet tidligere på året, da vi deltog i Fjord til Fjord konkurrencen. Det passede med vindretningen. Vi gennemfiskede strækket (som så rigtigt godt ud). Desværre mærkede eller så vi ingen fisk. Men det var da lykkes at komme afsted til kysten igen. Dejlig tur ved vandet "med masser af plads".

21. juli 2011 - Vejle Å

Jeg kørte en tur til Vejle å. Jeg valgte igen at tage afsted mens det var lyst. Det var jo lykkes sidste gang at fange fisk på flue i højt solskin. Så må ikke også det kunne lykkes i lidt overskyet vejr og let regn. Jeg gik et godt stykke ned langs åen. Jeg fik dog kun et par bækørreder - af de helt små. På min vej hjem fra bilen, så en nysgerrig odder. Jeg forsøgte et par gange at tage et billede - dog uden det store held. Den var ellers meget nysgerrig og kom helt over til mig for at stikke hovedet op ved min brink.

19. juli 2011 - Vejle Å

Jeg havde valgt at tage en hel dag ved Vejle å. Jeg har lige fået medlemskab efter at have stået på venteliste i over et år. Derfor skulle jeg med fluestangen i hånden gennemfiske et par stræk ved åen. Jeg var klar over at det ikke var optimalt at fiske flue om dagen. Men strategien var at lære strækket at kende inden aftentid. Derfor kørte jeg til et at Vejle Å's bedste stræk. Efter kun ½ times fiskeri lykkes det mig at fange en pæn havørred på 43 cm. Dejligt. Det var min første havørred på flue i åen. Det var min første havørred fra Vejle Å. Det var min første havørred på min fluestang købt til brug i åen. Så alt gik op i en højere enhed. Fisken var farvet og var tydeligvis en hun. Den fik derfor hurtigt friheden igen efter en meget hurtig fotosession. Jeg fiskende videre og holdt en pause, hvor jeg fik en god snak med nogle af de lokale vejlefiskere. Et par timer senere mistede jeg endnu en havørred (i høj solskin) Det var næsten lidt udvirkeligt - men ret fornøjeligt. Jeg valgte at holde spisepause og pakkede sammen og kørte til Vejle by for at finde noget mad. Jeg kørte igen til åen og indtog måltidet. Jeg holdt pause et par timer og gik i gang forfra på samme stræk kl. 18.45. Jeg har den første på strækket og tog det meget roligt indtil kl. 20.00 - så kom der fiskere. Jeg gik hurtigt nedstrøms og fiskede strækket af igen. Denne gang så jeg fisk 2 gange, men desværre var der ikke nogen der gad fluen. Det var en dejlig fiskedag, hvor jeg fik talt med en del lokale - det varer ikke længe før jeg skal afsted igen til åen.

19. juli 2011 - Pinds Mølle

Christian fik igen lov til at tage en tur alene i Pinds. Jeg selv var taget til Vejle å for at fiske havørreder. Så Dorthe havde forbarmet sig og kørte knægten til Pinds. Han fangende 5 pæne regnbuer. Den største på 3,5 kg. Alle fisk var renset og klar til filetering da jeg kom hjem til midnat fra Vejle å. Christian vågnede og hjalp til, inden han igen gik i køjen.

Foto er fra tidligere tur...

18. juli 2011 - Pinds Mølle

Christian fik lov til at tage en tur alene i Pinds. 3 timer senere hentede jeg ham og 4 pæne regnbuer.

Den største på 2,5 kg.

11. juli 2011 - Garda søen

Vi har været på ferie i Italien og er hjemme igen. Fiskestængerne blev hjemme, da vi jo ikke skulle fiske. Det viste sig at det blev nødvendigt at købe noget udstyr til knægten (for 19 EUR). Det fungerede fint til at fange nogle lokale "solfisk". Christian gik i krig med fiskeriet over flere aftener. Det blev til 54 fisk i alt. Så det må da siges at være en del. Men ret skal være ret. Det var ikke store fisk - men fiskebehovet blev da dækket.

2. juli 2011 - Pinds Mølle

Christian kom hjem fra NØRD CAMP i går. Han gik tidligt i seng, da han var meget træk. Da han slog øjnene op igen næste dag, var det første han kom i tanke om - var selvfølgelig fiskeri. Han fik derfor lov til at tage en tur alene i Pinds Mølle. Årsag han havde lovet sin fars moster et par fisk. Hun havde fødselsdag søndag. Christian fiskende i 3 timer og fangende 4 regnbuer 2 på 3 kg og et par på 1 kg. hver.

Jeg fik lov at rense fiskene.

4. juli 2011 - Pinds Mølle

Christian fik lov til at tage en tur alene i Pinds. Fryseren var jo tømt. Da jeg hentede ham 3 timer senere, sammen med Jørgen, havde han fanget 5 regnbuer. Jørgen havde taget kaffen med, så Christian lige fik en time mere. Det blev til endnu en flot regnbue på 2-3 kg. Så han endte på 6 stk. rigtige gode fisk mellem 2 og 3 kg. Så nu er fryseren fyldt igen.

29. juni 2011 - Gudenåen

Olav og jeg havde endnu en gang aftalt at køre til Gudenåen lige fra arbejde. Nu måtte det da lykkes at få en af Gudenåen store laks i tale. Vi kom til åen og så til vores store fornøjelse at trækstien lige var slået. Så det var nemt at vandre ud langs åen. Vi så et par gode fisk ringe i vandet. Så optimismen var høj. Olav fik en gedde (størrelsen taler vi ikke om). Ellers blev det kun til en masse kast med fluen og Olav med sin spinnestang. Olav og jeg blev enige om, at vi måske alligevel trænger til lidt mere oplæring i Å fiskeri. Turen var alligevel ganske god.

27. juni 2011 - Kysing Strand

Det var ved at være et stykke tid siden at Jørgen og jeg havde været ved kysten. Vi tog en hurtig beslutning om en tur til Kysing. Vi havde tjekket - der kom perfekt vandstand. Turen bød på masser af hygge. Desværre ikke så meget fiskeri på grund at meget ålegræs og forkert vind. Der var vi vist lidt for hurtige til at komme afsted uden at kikke på DMI.

23. juni 2011 - Vejle Å

Det var efterhånden rigtig lang tid siden at jeg havde været ude og fiske med Ole. Men nu er jeg jo lige blevet optaget i Vejle Sportsfiskerforening. Så vi havde aftalt at mødes, nu da sæsonen så småt er ved at gå i gang. Vi kørte til "Lossepladsen" og gik opstrøms for at fiske nedstrøms igen. Ole fik i slutningen af vores tur en pæn bækørred på 46 cm. Vi så eller mærkede desværre ingen havørreder. Det var et par rigtig hyggelige timer ved åen og vi fik sludret en del fiskeri.

11. juni 2011 - Sunds Sø

Christian fisker endnu engang i Sunds Sø. Dorthe og jeg var taget til Erik Clapton koncert i Herning. Pludselig fik jeg en SMS. Christian havde fanget sin første gedde på flue (en præstation ikke engang hans far har gjort). Det lykkes ham at fange yderligere en gedde på flue og flere skaller på spinner. Billederne må jeg lige vente med at sætte på sitet, da min datter Camilla har fiskebillederne på sin mobiltelefon.

4. juni 2011 - Pinds Mølle

Christian og jeg havde længe drøftet, hvorvidt han kunne være alene ved Pinds Mølle. Nu gjorde vi forsøget. Ovenpå gårdsdagens "dårlige" fisketur i det varme vejr. Og samtidig med en ordentlig omgang forkølelse - gad jeg simpelt hen ikke, at fiske. Christian fik derfor lov til at tage afsted alene. Dvs. jeg kørte han derned. Jeg betalte for 3 timer og ville lige snakke lidt med Lillian, som ejer Pind Mølle. Jeg gik ned til søen 2 minutter efter Christian. På vej ned til søen kunne jeg se at han allerede havde fanget den første regnbue. En pæn stor fisk på 3 kg. Den blev nemlig vejet med det samme J. Jeg kørte hjem og hentede ham nogle timer senere. Det blev til en enkelt regnbue mere. Så det var en god dag for Christian. Han var helt høj - ovenpå at have været alene afsted (endelig i følge ham selv).

3. juni 2011 - Pinds Mølle

For længe siden havde vi lovet Christoffer en tur til Pinds Mølle. Nu bød lejligheden sig endelig. Vi tog en tur på 2 timer i det meget varme vejr. Drengende hyggede sig rigtigt meget. Desværre være der ikke rigtig noget at komme efter. Fiskene ville simpelthen ikke bide i det alt for varme vejr. Det gjorde nu ikke noget iflg. knægtene. De havde hygget sig - dejligt.

28. maj 2011 - Pinds Mølle

Det var ellers ikke planen at tage ud og fiske i dag. Men min datter Camilla spurgte om vi ikke skulle tage en tur til Pinds Mølle. Den var Christian og jeg med på med det samme. Vi riggede grej til og pakkede hurtigt bilen. Vejret så ikke så godt ud. Det regnede en del ind i mellem. Vi fik alligevel et par rigtig gode timer ved søerne ved Pinds. Christian fik en pæn regnbue på ca. 2 kg. og jeg fik 2 regnbuer. Desværre mistede Camilla en regnbue - ærgerligt. Begge unger synes det var en hyggelig eftermiddag og vi blev enige om at det ikke var sidste gang at vi tog søster med ud og fiske.

20. maj 2011 - Sunds Sø

En kusines konfirmation var vel overstået St. Bededag. Christian have "sneget" den lille 8 fods fluestang med til Sunds. Han tilbragte et par timer med tørfluen ved søen om aftenen. Stedet - helt præcist - var for enden af mine svigerforældres have. Der var rigtig meget aktivitet i vandet. Flere fisk ringende og enkelte fisk sprang ud af vandet. Der blev fisket igennem et par timer og igen næste morgen. Resultatet var en del skaller, en enkelt aborre og en rigtig fin stor rudskalle. Aarten blev bekræftet af en af vores gode fiskevenner Per. Det blev til 8 fisk til Christian. Jeg fik lige lov til at prøve lidt - det blev til 2 skaller. Desværre fik vi ingen sø ørreder - men de kommer nok næste gang.

17. maj 2011 - Gudenåen

Olav og jeg kørte direkte fra arbejde til Gudenåen ved Ulstrup. Vi havde valgt at tage et par aftentimer nedstrøms zone 6. Olav med spinnestang og blik. Jeg forsøgte for første gang at fluefiske i Gudenåen. Det blev til et par hyggelige timer i smukke omgivelser. Vi var dog hurtigt kolde på grund af den kraftige vind fra vest. Vi fik begge fisk på land. Nemlig en aborre hver. Olav havde ellers en rigtig god fisk på et stykke tid - desværre røg den af - vi skød det til at være en havørred. Det lignende i hvert fald det mønster som plejer at udspille sig når der er havørred på krogen.

14. maj 2011 - Ebeltoft Vig

Christian, Jørgen og jeg stævnede ud kl. 05.00 lørdag morgen. Vi havde aftalt at prøve at køre til kysten for at fange hornfisk ved Ebeltoft Vig. Der er jo nærmest fangstgaranti. Efter et hurtigt besøg hos den lokale bager, gik vi til vandet. Vi fiskede i ca. 15 minutter. Pludselig havde Christian og jeg fast fisk på en gang. Vi fik hurtigt de 2 hornfisk på land. Så var der kaffe og brød. Jørgen og jeg sad og nød udsigten, mens Christian morede sig kraftigt over de mange nap på fluen. Vejret skulle vise sig at blive dårligere. Vi talte faktisk om at køre hjem, da vinden blev kraftigere og kraftigere, samtidig med at den var fra forkert retning. Flere taktikker blev prøvet. Vi fandt dog ud af, at kast i modvinden var det bedste. Med ét kom der fart i fangsterne og den næste time fik vi flere fisk på land. Vi valgte at beholde 11 stk. hornfisk. Christian fik 4 stk., Jørgen fik 4 stk. og jeg fik 3 stk. Jeg oplevede heldigvis også at se en enkelt havørred efter min flue. Glade på dagens oplevelser kørte vi hjem ved 11-tiden. Det var en rigtig god dag ved kysten.

8. maj 2011 - Pinds Mølle

Christian har været på fisketur med sin skoleklasse. Vi var et par forældre som i et stykke tid havde planlagt en tur til Pinds Mølle put and take. Familiemæssigt kom der en midlertidigt en konfirmation samme dag, som vi naturligvis skulle deltage i. Christian fik dog lov til at blive hjemme og overnattede hos en klassekammerat, for at deltage i den længe ventede fisketur. Det blev en blændende god tur med ca. 40 deltagere (20 voksne og ligeså mange børn). Base Camp var ved den lille fiske sø bagved Pinds Mølle. Her blev der lavet mad over bål. Alle deltagere købte fiskekort. Fiskeriet foregik i de store søer. Det lykkedes Mias mor og Christian, som de eneste, at fange en regnbue hver. Børnene fik 11 stk. regnbuer af en meget venlig lystfisker. Astrids far, Carsten, fik travlt med at rense alle fiskene sammen med ungerne. Der blev tjekket maveindhold og indre organer, til ungernes store fornøjelse. Nogle af regnbuerne kom direkte over bålet, andre blev fordelt mellem forældrene. En rigtig god og vellykket dag var meldingen. En sådan tur tåler en gentagelse.

1. maj 2011 - Ebeltoft Vig

Kl. 6.00 søndag morgen ringede vækkeuret. Jørgen og jeg havde aftalt at vi ville tagen en "sen" morgentur til Ebeltoft Vig efter havørreder. Vi havde store forventninger, da de foregående weekender havde budt på både "stort og småt". Vi rundede bageren og købte de obligatoriske smurte rundstykker og en enkelt høj snegl. Efter en hurtig omklædning, kaffe og rundstykker gik vi storoptimistiske til vandet. Vi fik meget hurtigt kontakt til en havørreder, der hurtigst viste sig at være hornfisk. Øv. Vi fiskede og fiskede. Lige meget hjalp det. Der var ikke kontakt til havørreder - kun "trompet ålen". Vi tog flere pauser for at give ro på vandet. Ja vi "for fodrede" endda en hel del med de mange børsteorm som sværmede. De blev smidt flittigt i vandet. Det vrimlede simpelthen med dem langs kysten. Til middag valgte vi at køre hjem. Det var rigtigt rart at komme afsted sammen igen.

24. april 2011 - Ebeltoft Vig

Kl. 5.00 ringende vækkeuret. Kl. 5.55 stod jeg ved kysten og så på den smukke solopgang ved Ebeltoft Vig. Med en frisk smurt håndværker og en kop kaffe i hånden - fra den lokale bager. Jeg havde besluttet at prøve lidt tidligere end de foregående weekender. Egentlig fortrød jeg at jeg ikke var tidligere på færde. Der kunne sagtens have været fisket i en time før. Jeg gennemfiskede et rigtigt langt stræk. Jeg mærkede desværre ingenting. Jeg så flere børsteorm, tobiser og kutlinger. Så der var masser af fødeemner. En enkelt gang så jeg en havørred der vendte i overfladen. Jeg fik dog et dejligt foto af solen på vej på. Jo det var en dejlig morgen.

23. april 2011 - Ebeltoft Vig

Igen til morgen tog Christian og jeg en tur til kysten. Vi valgte vores plads ved Ebeltoft Vig. Efter en hurtig omklædning gik vi til vandet kl. 9.30. Det blæste en del fra øst og der var mange bølger. Vinden var dog OK at kaste i. Vi gennemfiskede vores velkendte plads. Gik endnu længere OG endnu længere. Desværre mærkede vi intet. Efter en kort pause gik vi tilbage til vore hot spots. Jeg fik en træt dreng overtalt til at jeg lige tog 2 kast på samme plads som gav fisk i sidste weekend. Ganske rigtigt. Der skulle igen kun 2 kast til. Så sad der en lille havørred på krogen. Jeg tilbød Christian at fighte fisken, men han ville hellere tage billeder. Fisken blev hurtigt genudsat efter fotosessionen. Vi pakkede sammen og gik til bilen. På vej hjem rundede vi bageren og fik et par basser og lidt kaffe til køreturen. Dejlig tur. Det lover efterhånden bedre og bedre ved kysten. Jeg så igen i dag en del tobiser tæt inde under land. Måske en morgentur søndag? Ja det må tiden vise.

17. april 2011 - Fjord til Fjord dag III

Søndag bliver en dag Christian og jeg vil huske længe. Vi var kørt til kysten for at fange en havørred til "Fjord til Fjord" konkurrencen. Det måtte da lykkes nu! Vi ankom til vandet kl. 8:50. Allerede kl. 9:20 sat vi i bilen igen - på vej til indvejning ved Grejbiksen. Her er den korte forklaring. Jeg tog et blindkast og efterfølgende en normalt kast - BANG - så sad der en fed, sølvblank havørred på fluen. Fisken fightede fint, men jeg tog ingen chancer - forfanget var nemlig helt sammenkludret. Efter et par hurtige billeder - gik vi hurtigt til bilen igen. Aftalen med Christian var på forhånd - at fik vi fisk som kunne deltage i konkurrencen - så skulle den indvejes med det samme. Havørreden viste sig at være 58,6 cm. Den vejende 2,48 kg og havde derfor en rigtig fin kondition på 1,23. Helt i top. Dejligt for det rakte til en flot 5. præmie i konkurrencen. Der var 272 stk. deltagere. Link til "Fjord til Fjord" konkurrencen.

16. april 2011 - Fjord til Fjord dag II

"Fjord til Fjord" konkurrencen er fortsat i fuld gang. Christian og jeg har prøvet et nyt sted i dag. Det har været helt fantastisk. Jeg har fundet ca. 500 m nyt fantastisk fiskevand. Men endnu vigtigere... Christian fangende sin første havørred på flue, som er hans egen kreation. Den blev til lejligheden døbt "betteskiden". Havørreden var fed, flot og med løse skæl. Den var dog kun 34 cm. Så den måtte retur i "baljen". En glad dreng og en meget stolt far drog hjem til Hasselager efter en hel dags fiskeri.

15. april 2011 - Fjord til Fjord dag I

Christian og jeg deltager igen i år i "Fjord til Fjord" konkurrencen. Vi kørte fredag eftermiddag ud for at pudse grejet af ved kysten. Vejret var fint og der var højt humør, smurte madpakker, juice og "gifler" på køl. Der manglede ikke noget. Vi fiskede et par timer uden held. Det gjorde nu ikke noget, da vi vidste at vi havde hele weekenden til rådighed. En rigtig drengerøvs weekend. Tøserne kunne "passe sig selv".

3. april 2011 - Djursland

Jørgen og jeg havde aftalt at køre til Djursland for at se om den forhadte Chattonella alge var væk. Vi startede ud ved Ebeltoft Vig, hvor vi gennemfiskede vores foretrukne pladser. Vi mærkede så eller mærkede ingen fisk. Vandet så OK ud mht. alger. Vi fik dog øje på et par "nymfer" der "badede" i strandkanten. Vi valgte at kørte videre - via en bager - og kom til Kongsgårde. Her så vandet rigtig spændende ud. Desværre blev det her kun til et enkelt hug på fluen. Igen sadlede vi om. Vi valgte derfor at køre videre til næste plads - Ørby- Vi tog et kort træk i det ginklare vand. Her var der slet ingen liv. Vi kørte derfor til et sidste stop ved Fuglsø Vig. Her fiskede vi ca. 45 minutter. Efter en velfortjent kop kaffe, mætte på oplevelser og masser af frisk luft, vendte vi bilen og kørte hjem mod Hasselager igen.

26. marts 2011 - Pinds Mølle

Christian og jeg blev enige om at vi ikke ville til kysten, da der var varslet mange alger ved kysten. Vi valgte derfor at køre en tur til Pinds Mølle. Humøret var højt også selv om det var snevejr da vi kørte til søen. Efter en halv time havde Christian bid og fangede en ret flot regnbue på ca. 2 kg. Det gik yderligere en time inden jeg havde heldet med mig. En lille (let skadet) regnbue på ca. 1,5 kg kom op på brinken. Det blev ikke til mere den dag, men vi havde hygget os i 2 timer. Glade og mætte på oplevelser kørte vi hjem igen.

12. marts 2011 - Ebeltoft Vig

DMI lovede vind fra den rigtige retning. Christian og jeg tog derfor en tur mere til Ebeltoft Vig. Vi måtte lige afsted for at se om der endelig var kommet havørreder. Vi havde en fantastisk tur med masser af frisk luft. Vi mødte et par andre lystfiskere, som også var ude at prøve lykken. Vi så og mærkede heller ingenting i dag. Der var heller ikke nogen andre der fangede noget. Vi fiskede et stræk på ca. 3 km - så vi fik gået en del i dag. Christian erklærede at det var den bedste tur nogensinde - også selvom vi ikke fangende fisk. Dejlig melding fra ham.

11. marts 2011 - Ebeltoft Vig

Christian og jeg tog en tur til Ebeltoft Vig for at fluefiske. Vi ankom lidt over middag. Hjemmefra vidste vi at vinden var fra forkert retning. Alligevel valgte vi at tage afsted. Vi fandt da heldigvis også et fint sted, hvor det var muligt at fiske fra. Efter et time - hvor der ikke var sket noget - valgte vi at kalde det en dag og tage hjem. Vi aftalte at se på vejrudsigten til søndag og måske tage afsted der i stedet.

5. marts 2011 - Ebeltoft Vig

Endelig kom dagen, hvor solen viste sig og gav et par positive varmegrader. Jeg tog en tur til Ebeltoft Vig. Desværre alene, da min bedre "fiskehalvdel" Jørgen skulle til fodbold med hans datter. Jeg ankom ca. kl. 11.30 til Vigen. Det var højvande. Perfekte forhold med god vind fra den rigtige retning og lette krusninger på vandet. Indrømmet, de sidste 3 år har jeg ikke fanget noget på årets 1'ste tur. Så jeg havde absolut ingen forventninger i dag. Det vigtigste var - jeg var afsted - det var dejligt. Jeg prøvede først på vores sædvanelige stræk. Efter et time gik jeg et godt stykke ned ad kysten for at prøve et gammelt kendt stræk. Et stræk som bliver prøvet, når alt andet svigter. Jeg var lige kommet til stedet, da jeg så en flok på 3-4 jagende havørreder. Det gav omgående "feber". Jeg fiskede et par gange over stedet - uden held desværre. Jeg "smed" en SMS til Jørgen og gik lidt længere ned af kysten. Ca. 300 meter. Og så igen en jagende havørred der jagtede ´småfisk. Fluen blev hurtigt skiftet. Jeg forsøgte igen. Igen uden held. Jeg gik endnu 500 meter længere ud langs kysten og prøvede en gammel plads. Der var dog ingenting, hverken at se eller mærke. Jeg tog en beslutning og gik derfor tilbage til stedet, hvor jeg første gang så havørreder. Minsandten 2 havørreder jagtede mindre fisk. Fluen røg i vandet og forbi stedet. Absolut intet skete (mærkeligt). Jeg tog en pause ovenpå den oplevelse. Jeg fiskede videre 1 time inden jeg besluttede mig at tage bilen hjem igen. Dejlig dag ved vandet. Det var tiltrængt at komme afsted.